Do Czech dotarły na testy pojazdy CV90, ASCOD i Lynx, biorące udział w przetargu na nowy wóz bojowy dla czeskiej armii.

We wtorek czeski resort obrony poinformował, że na jednym z najbliższych posiedzeń rządu Republiki Czeskiej ma zostać przedyskutowany projekt dotyczący pozyskania 210 gąsienicowych wozów bojowych piechoty.

Czeski minister obrony Lubmir Metnar powiedział, że zastąpienie przestarzałych wozów BVP-1 i BVP-2 jest kluczowym projektem dla armii i obrony kraju. Zaznaczył, że chce poinformować rząd o obecnej sytuacji, w tym m.in. o zmianach w harmonogramie dostaw i płatności, związanych z pandemią koronawirusa.

Według czeskiego ministerstwa obrony, dostawy wozów powinny zostać przedłużone o dwa lata w porównaniu z oryginalnym planem i nastąpić w latach 2023-2027. Z kolei zrewidowany model finansowania rozszerza je do 7 lat, na lata 2022-2028. Dzięki temu obciążenia mają być bardziej znośne dla budżetu resortu. Wartość przetargu to około 53 mld koron, czyli równowartość 8,7 mld zł.

Zaraz po tym, jak plany zostaną zaaprobowane przez czeski rząd, ministerstwo wyśle sygnał do oferentów w sprawie finalnego postępowania przetargowego. O kontrakt ubiegają się trzy koncerny: szwedzki BAE Systems Hägglunds AB, oferujące pojazdy CV90, wykorzystywane przez wiele państw NATO, General Dynamics Land Systems z austriacko-hiszpańskim wozem ASCOD (na jego podstawie powstał nowy bojowy wóz piechoty brytyjskiej armii, Ajax) i  Rheinmetall Landsysteme z wozem bojowym Lynx.

Przeczytaj: BAE prezentuje nowy transporter opancerzony CV90 MkIV. Chce zaoferować go Czechom

Jednocześnie, od tego tygodnia do 6 czerwca br. w kilku lokalizacjach potrwają próby proponowanych Czechom bojowych wozów piechoty. Ich celem jest sprawdzenie, czy pojazdy CV90, Lynx i ASCOD spełniają około 30 parametrów, wymaganych przez czeską armię.

Nowe pojazdy mają trafić do 7. Brygady Zmechanizowanej, która do 2026 roku ma być wyposażona zgodnie ze standardami natowskimi. Teraz posiada ona 18 pojazdów BVP-2, które maja zostać zastąpione przez 210 nowych bojowych wozów piechoty.

Przypomnijmy, że słowackie ministerstwo obrony poszukuje dostawcy nowych bojowych wozów opancerzonych, które zastąpią w jednostkach zmechanizowanych pojazdy BVP-1, BVP-2 i BVP M. Przedstawiciele ministerstwa wzięli udział w pierwszej z planowanych prezentacji, którym był pokaz Lynx KF41 firmy Rheinmetall AG.

Zobacz też: Bułgarii nie stać na nowe bojowe wozy piechoty

Czytaj: BOV zamiast Rosomaka. Słowacja testuje swój nowy transporter opancerzony

mocr.army.cz / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply