Centralny Port Komunikacyjny otrzymał ze środków UE 7 mln zł na dokumentację przygotowawczą do budowy 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju.
W środę przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i spółki Centralny Port Komunikacyjny podpisali umowę o współpracy w sprawie budowy 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju. Centralny Port Komunikacyjny otrzymał z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” ponad 7 mln zł na przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektowej tej inwestycji.
Całe przedsięwzięcie ma dotyczyć budowy nowego, transgranicznego połączenia kolejowego między linią Chybie-Żory, Jastrzębiem-Zdrojem a polsko-czeskim przejściem granicznym. Ma on przyczynić się do stworzenia brakującego ogniwa Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, co pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami. Cały projekt ma wartość ponad 14 mln zł. Połowa środków to pieniądze przyznane CPK z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
Portal „Obserwator Gospodarczy” zaznacza, że projekt ten jest ważnym elementem rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, zakładającej walkę z wykluczeniem transportowym.
„W Programie Kolejowym CPK ten odcinek linii stanowi fragment tzw. szprychy numer siedem: CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Katowice – Jastrzębie-Zdrój – granica z Czechami” – pisze „Obserwator Gospodarczy”.
Obecnie, Jastrzębie-Zdrój jest największym w Polsce, a zarazem jednym z największych w państwach Unii Europejskiej miast pozbawionych dostępu do kolei pasażerskich. Dzięki inwestycji, sytuacja ta ulegnie zmianie, a ponadto, miasto znajdzie się na trasie europejskiej trasy kolejowej dużych prędkości łączącej Katowice i Ostrawę. Trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu linii prowadzących do portu przesiadkowego CPK i Warszawy z różnych kierunków. Jest to też pierwsza część projektu obejmującego prace inwestycyjne na odcinku Chybie/Żory – granica państwa. Wartość tego odcinka szacowana jest na prawie 1,3 mld zł.
Programu Kolejowy CPK zakłada budowę ponad 1,6 tys. km nowych linii (tzw. kolejowych szprych) prowadzących z 10 kierunków do Centralnego Portu Komunikacyjnego i Warszawy. Jednocześnie z otwarciem Portu Lotniczego Solidarność, spółka zakłada uruchomienie około 130 km nowej linii dużych prędkości na trasie Warszawa-CPK-Łódź, po której pociągi mają jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu do CPK z Warszawy to 15 minut, a z Łodzi 25 minut.
Jak informowaliśmy, spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała w obecności premiera RP projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). W opracowaniu zawarte są plany nowych linii kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego, położonego między Warszawą i Łodzią. Od 29 stycznia dokument jest dostępny na stronie internetowej cpk.pl.
W kwietniu ubiegłego roku spółka CPK zaprezentowała założenia Programu Kolejowego. W tym samym czasie rząd przyjął rozporządzenie, na mocy którego nowe odcinki torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, zostały włączone do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. SSL to kolejny etap planowania w ramach Programu Kolejowego CPK i wstęp do wybudowania 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 to wspomniane już tzw. szprychy łączące różne części Polski z CPK i Warszawą.
Obserwatorgospodarczy.pl / Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!