Centralny Port Komunikacyjny otrzymał ze środków UE 7 mln zł na dokumentację przygotowawczą do budowy 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju.

W środę przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i spółki Centralny Port Komunikacyjny podpisali umowę o współpracy w sprawie budowy 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju. Centralny Port Komunikacyjny otrzymał z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” ponad 7 mln zł na przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektowej tej inwestycji.

Całe przedsięwzięcie ma dotyczyć budowy nowego, transgranicznego połączenia kolejowego między linią Chybie-Żory, Jastrzębiem-Zdrojem a polsko-czeskim przejściem granicznym. Ma on przyczynić się do stworzenia brakującego ogniwa Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, co pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami. Cały projekt ma wartość ponad 14 mln zł. Połowa środków to pieniądze przyznane CPK z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

 

Portal „Obserwator Gospodarczy” zaznacza, że projekt ten jest ważnym elementem rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, zakładającej walkę z wykluczeniem transportowym.

W Programie Kolejowym CPK ten odcinek linii stanowi fragment tzw. szprychy numer siedem: CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Katowice – Jastrzębie-Zdrój – granica z Czechami” – pisze „Obserwator Gospodarczy”.

Obecnie, Jastrzębie-Zdrój jest największym w Polsce, a zarazem jednym z największych w państwach Unii Europejskiej miast pozbawionych dostępu do kolei pasażerskich. Dzięki inwestycji, sytuacja ta ulegnie zmianie, a ponadto, miasto znajdzie się na trasie europejskiej trasy kolejowej dużych prędkości łączącej Katowice i Ostrawę. Trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu linii prowadzących do portu przesiadkowego CPK i Warszawy z różnych kierunków. Jest to też pierwsza część projektu obejmującego prace inwestycyjne na odcinku Chybie/Żory – granica państwa. Wartość tego odcinka szacowana jest na prawie 1,3 mld zł.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

Programu Kolejowy CPK zakłada budowę ponad 1,6 tys. km nowych linii (tzw. kolejowych szprych) prowadzących z 10 kierunków do Centralnego Portu Komunikacyjnego i Warszawy. Jednocześnie z otwarciem Portu Lotniczego Solidarność, spółka zakłada uruchomienie około 130 km nowej linii dużych prędkości na trasie Warszawa-CPK-Łódź, po której pociągi mają jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu do CPK z Warszawy to 15 minut, a z Łodzi 25 minut.

Jak informowaliśmy, spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała w obecności premiera RP projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). W opracowaniu zawarte są plany nowych linii kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego, położonego między Warszawą i Łodzią. Od 29 stycznia dokument jest dostępny na stronie internetowej cpk.pl.

W kwietniu ubiegłego roku spółka CPK zaprezentowała założenia Programu Kolejowego. W tym samym czasie rząd przyjął rozporządzenie, na mocy którego nowe odcinki torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, zostały włączone do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. SSL to kolejny etap planowania w ramach Programu Kolejowego CPK i wstęp do wybudowania 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 to wspomniane już tzw. szprychy łączące różne części Polski z CPK i Warszawą.

Obserwatorgospodarczy.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply