Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowła w obecności premiera RP projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). W opracowaniu zawarte są plany nowych linii kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego, położonego między Warszawą i Łodzią. Od 29 stycznia dokument jest dostępny na stronie internetowej cpk.pl.
SSL to kolejny etap planowania w ramach Programu Kolejowego CPK. Jest to wstęp do wybudowania 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 to tzw. szprychy łączące różne części Polski z CPK i Warszawą.
CZYTAJ TAKŻE: Spółka Centralny Port Komunikacyjny ma nowego prezesa
W kwietniu ubiegłego roku spółka CPK zaprezentowała założenia Programu Kolejowego. W tym samym czasie rząd przyjął rozporządzenie, na mocy którego nowe odcinki torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, zostały włączone do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.
Dotrzymaliśmy słowa: dziś pokazujemy Polakom Strategiczne Studium Lokalizacyjne dla 10 „szprych” i szczegółowy plan budowy ponad 1600 km nowych linii kolejowych. Centralny Port Komunikacyjny to serce rządowego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i priorytet tego rządu. Jestem przekonany, ze CPK będzie kołem zamachowym całej polskiej gospodarki – mówił podczas prezentacj SSL premier Morawiecki.
CZYTAJ TAKŻE: Ekspert: Ludzie, opamiętajcie się, Centralny Port Komunikacyjny jest niepotrzebny
Każdą z propozycji dokładnie przeanalizujemy, rozważając jej zasadność i możliwość wprowadzenia. To już kolejny, po zakończonych w ubiegłym roku Regionalnych Konsultacjach Strategicznych, etap dialogu CPK w sprawie dużych i potrzebnych Polsce inwestycji – przekonuje Mikołaj Wild, prezez CPK.
Wedle założeń podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność ma zająć 15 minut, a z Łodzi 30 minut. Z Wrocławia i Poznania mamy dojechać do Warszawy w czasie poniżej 2 godzin, a czas przejazdu między Krakowem i Katowicami ma zostać skrócony do 35 minut.
CZYTAJ TAKŻE: Bartosiak nie stworzy Centralnego Portu Komunikacyjnego o którym pisał
Wśród planowanych inwestycji CPK znajdują się nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości), mających połączyć Warszawę i CPK z większością największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godz. – przypomniał Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej.
Każa ze “szprych” prowadzących do CPK będzie składać się z nowych odcinków torów oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Odpowiedzialna z budowę będzie spółka CPK, a za modernizację PKP – Polskie Linie Kolejowe.
Kresy.pl / cpk.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!