We wtorek Rada Unii Europejskiej przyjęła przepisy zakładające zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030r. w porównaniu z poziomem z 1990 roku. W przypadku transportu drogowego i morskiego, sektora rolniczego, a także niektórych gałęzi przemysłu emisje miałyby zostać zredukowane o 40 proc. w porównaniu do roku 2005.  Każde państwo członkowskie otrzymało “cel krajowy”.

Rada UE poinformowała we wtorek o przyjęciu dwóch rozporządzeń. W komunikacie wskazano, że mają umożliwić “ograniczenie emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r.”. “W nowym rozporządzeniu dotyczącym wspólnego wysiłku redukcyjnego (ESR) określono cel redukcji emisji gazów cieplarnianych na poziomie UE o 40 proc. w porównaniu z 2005 r. do 2030 r. w transporcie drogowym i krajowym morskim, budynkach, rolnictwie, sektorze odpadów i gałęziach przemysłu lekkiego” – pisze portal Do Rzeczy, powołując się na komunikat Rady UE.

“Rozporządzenie wyznacza cele krajowe dla każdego państwa członkowskiego i dostosowuje sposób, w jaki państwa członkowskie mogą wykorzystywać elastyczność, aby osiągnąć swoje cele” – podano na stronie Rady UE.

W przypadku rozporządzenia w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego określono bardziej rygorystyczne cele redukcji emisji dla państw UE na 2030 r.

Rozporządzenie w sprawie sektora użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa (LULUCF) ma z kolei zwiększyć udział sektora w procesie osiągania ogólnych celów klimatycznych UE na 2030 r. Jeśli chodzi o kwestię użytkowania gruntów i leśnictwa, dokument określa ogólny cel UE na poziomie 310 Mt ekwiwalentu pochłaniania CO2 netto w 2030 r.

Zobacz także: Zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 roku. UE podjęła ostateczną decyzję

Każdy kraj członkowski otrzyma wiążący cel krajowy na 2030 r. Dodatkowo będzie musiał zobowiązać się do osiągnięcia sumy emisji i pochłaniania netto gazów cieplarnianych w okresie od 2026 do 2029 r.

Rozporządzenie przewiduje “elastyczność”, dzięki której państwa członkowskie mogą osiągnąć te cele – uważa Rada UE.

To ostatni etap unijnej procedury legislacyjnej. Rozporządzenia zostaną podpisane i opublikowane w Dzienniku Urzędowym. Następnie wejdą w życie.

Czytaj także: Wkrótce zakup auta nie będzie możliwy? Media: Plany UE nie pozostawiają złudzeń

dorzeczy.pl / consilium.europa.eu / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply