Rada Unii Europejskiej ostatecznie przegłosowała we wtorek zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2035 roku. Wtorkowe głosowanie w Radzie Unii Europejskiej to ostateczny etap. Teraz rozporządzenie zostanie opublikowane i wejdzie w życie.

Przegłosowane we wtorek przepisy zakładają 100 proc. redukcję emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych pojazdów po 2035 roku – podkreśla portal RMF24. Niemcy w ostatniej chwili zrezygnowali z blokowania zakazu. Włochy, Rumunia i Bułgaria wstrzymały się od głosu. Polska była przeciw.

Decyzja Rady Unii Europejskiej oznacza, że po 2035 roku co do zasady nie będzie można kupić i zarejestrować nowego auta spalinowego. Przewidziano jednak wyjątek, który przeforsowali Niemcy. Dozwolone pozostaną samochody benzynowe zasilane ekologicznym paliwem, przy produkcji którego odzyskuje się dwutlenek węgla z atmosfery.

Rada UE podaje, że przyjęte przepisy przewidują redukcję emisji CO2:

  • o 55 proc. dla nowych samochodów osobowych i o 50 proc. dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.;
  • 100 proc. redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 r.

Po 2035 roku co do zasady możliwy będzie zakup jedynie nowych aut wodorowych i elektrycznych.

Zobacz także: Wiceminister: Milion samochodów elektrycznych na polskich drogach oznaczałby stały blackout

Wetem nowych regulacji w ostatnich tygodniach groziły Niemcy. Berlin postanowił zawalczyć o wpisanie do rozporządzenia paliw syntetycznych, co umożliwiłoby dalszą sprzedaż niektórych nowych aut z silnikami benzynowymi bądź z napędem hybrydowym – zwraca uwagę portal Money.pl.

Wtorkowe głosowanie w Radzie Unii Europejskiej to ostateczny etap. Teraz rozporządzenie zostanie opublikowane i wejdzie w życie.

Zobacz także: Pożar samochodu elektrycznego. Gaszenie zajęło ponad 21 godzin

“Polska głosowała przeciw zakazowi rejestracji nowych samochodów spalinowych po 2035 roku. Nietransparentne i nieformalne dyskusje, gdzie Niemcy forsują rozwiązania korzystne głównie dla swojego rynku pokazuje, że nie ma to nic wspólnego ze sprawiedliwą transformacją. Naszym zdaniem czynnikiem decydującym o wyborze technologii na kolejne dziesięciolecia powinien być rynek i społeczeństwa, a nie przymus UE” – oświadczyła na Twitterze minister klimatu Anna Moskwa.

“W 2026 r. planowana jest rewizja rozporządzenia dotycząca zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych. Jestem przekonana, że do tego czasu w UE zrozumieją absurd tej decyzji i plany w tym zakresie zostaną zweryfikowane” – dodała.

Czytaj także: Wkrótce zakup auta nie będzie możliwy? Media: Plany UE nie pozostawiają złudzeń

rmf24.pl / money.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply