Ukraina: UE będzie współfinansować autostradę Gdańsk – Odessa

Ukraiński minister infrastruktury ogłosił, że UE będzie współfinansować ukraiński projekt „Go Highway”, który ma ustanowić nowy korytarz transportowy w ramach projektu Nowego Jedwabnego Szlaku.

Jak podała we wtorek chińska agencja informacyjna Xinhua, Ukraina wspólnie z Unią Europejską będą finansować ukraiński projekt „Go Highway”, który ma ustanowić nowy korytarz transportowy w ramach projektu Pasa i Drogi, czyli Nowego Jedwabnego Szlaku.



– UE jest gotowa częściowo finansować nasz projekt „Go Highway”, który połączy Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym – powiedział ukraiński minister infrastruktury Wołodymyr Omelan, po spotkaniu z Henrikiem Hololei, szefem Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej. Według Omelana, projekt ma zwiększyć wymianę handlową Ukrainy z krajami UE.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

Przeczytaj także: Na Forum Europa-Ukraina będzie promowana korzystna dla Kijowa trasa Nowego Jedwabnego Szlaku?

Ukraińcy podkreślają też, że wpisuje się on w wielką chińską inicjatywę Nowego Jedwabnego Szlaku. Dzięki temu, handel z Chinami ma się sprawniej rozwijać. Ukraina chce także w ten sposób wzmocnić swoją pozycję jako kraju tranzytowego. Trasa Gdańsk – Odessa ma być elementem tzw. kaspijsko-czarnomorskiej, kolejowo-promowej odnogi NJS, prowadzącej przez z Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Kaukaz i Morze Czarne na Ukrainę, z pominięciem Rosji.

Czytaj także:

Ukraińska wersja Jedwabnego Szlaku to na razie jedynie idea

Kolej na Nowym Jedwabnym Szlaku – Ukraina jest skazana na Polskę

Ukraiński projekt „Go (Gdańsk-Odessa) Highway” dotyczy stworzenia połączenia autostradowego, łączącego cztery ukraińskie porty nad Morzem Czarnym (głównie Odessę i Mikołajów) z dwoma portami w Polsce nad Bałtykiem – przede wszystkim z Gdańskiem. Trasa ma liczył łącznie 1746 km, z czego 658 w Polsce, a 1088 na Ukrainie, gdzie w ramach programu mają być budowane nowe drogi. Odcinek polski ma obejmować odcinek autostrady A4 od granicy z Ukrainą do Katowic, a dalej A1 do Gdańska. Według obecnych założeń, nowy korytarz ma być gotowy w ciągu trzech lat.

Ukraina uruchomiła projekt „Go Highway” w ubiegłym roku. W 2018 roku na jego realizację przeznaczono 4 mld hrywien (ponad pół mld złotych). Trasa autostrady będzie przebiegała od Odessy przez Humań oraz Lwów do przejścia granicznego w Krakowcu (Korczowej).

Przypomnijmy, że o planach budowy autostrady między Trójmiastem a Odessą wspominał już w kwietniu Sławomir Nowak w trakcie forum infrastrukturalnego w Kijowie. Były minister w rządzie Donalda Tuska uważa, że takie połączenie to ogromny potencjał dla ukraińskiej gospodarki. Podawano wówczas, że autostrada łącząca oba portowe miasta miałaby powstać na Ukrainie w oparciu o już istniejące odcinki dróg. Kresy.pl pisały także, że min. Omelian chciał podjąć rozmowy z rządem polskim i Komisją Europejską w celu pozyskania dofinansowania budowy tej autostrady o europejskich parametrach. Jak zapewniał, ukraiński rząd prowadzi rozmowy z Bułgarią i Rumunią w sprawie koncepcji budowy autostrady Odessa – Gdańsk.

Przyszła autostrada będzie częścią południowego Jedwabnego Szlaku przez Morze Czarne i Kaspijskie z pominięciem Rosji – zapowiadał wówczas Omelian.

Czytaj także: Chiny popierają ukraińską propozycję uruchomienia trasy Europa-Chiny z pominięciem Rosji

Xinhua / Unian / Kresy.pl

Reklama


Warning: Use of undefined constant ID - assumed 'ID' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/kresy/public_html/wp-content/themes/uniset_v1/modules/shortcode_author.php on line 5




Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

2 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz

  1. bob :

    I tak to stajemy się płatnikiem netto do EU już się mówi o 30% mniej dotacji w efekcie zważywszy że te dotacje wracają do firm zachodnich śmiało można zakładać że dopłacamy do tego burdelu zwanego EU finansując jednocześnie niemcom ich politykę wspierania ukrainy żeby niemcom otworzył się tam rynek zbytu nawet im do tego potrzebne autostrady będziemy budować

  2. jwu :

    Z pominięciem Rosji.Te dwa słowa otworzyły Ukrainie kasę unijną.Za czym znając życie pierwsza optowała Polska.A poza tym, w ten sposób dobijemy,rumuńskie i bułgarskie porty.Które stracą na znaczeniu.Bo niemieckim oknem na Świat w tamtym regionie, będzie Ukraina.Banderowska Ukraina.