Były minister infrastruktury obecnie kierujący Ukrawtodorem – ukraińską agencją dróg, chciałby połączyć porty nad Bałtykiem i Morzem Czarnym nowoczesną autostradą – podała agencja Interfax.
O planach połączenia autostradowego między Trójmiastem a Odessą Sławomir Nowak miał mówić w trakcie forum infrastrukturalnego w Kijowie. Były minister w rządzie Donalda Tuska uważa, że takie połączenie to ogromny potencjał dla ukraińskiej gospodarki.
Autostrada łącząca oba portowe miasta miałaby powstać na Ukrainie w oparciu o już istniejące odcinki dróg. Jak zapewnia sam Sławomir Nowak, Ukrawtodor ma nawet zabezpieczenione środki na ten cel w budżecie na 2018 rok. Nowak chce także negocjować w tej sprawie z przedstawicielami Unii Europejskiej.
Czytaj również: Ukrawtodor dostanie większe środki na budowę dróg
Szef Ukrawtodoru najwyraźniej dla swojego pomysłu znalazł poparcie u ukraińskiego ministra infrastruktury, Wołodymyra Omeliana, który już wcześniej, podczas wizyty na remontowanym odcinku drogi N – 02 na zachodzie Ukrainy mówił mediom o pomyśle połączenia autostradą Gdańska i Odessy. – Jesteśmy na jednym z najważniejszych korytarzy transportowych Ukrainy, który – mamy nadzieję – połączy Bałtyk z morzem Czarnym, Gdańsk z Odessą, przechodząc przez Lwów – stwierdził wówczas Omelian.
Zgodnie z zapowiedziami ukraińskiego ministra w tym roku ma się zakończyć remont wspomnianej trasy. Wtedy właśnie Omelian chciałby podjąć rozmowy z rządem polskim i Komisją Europejską w celu pozyskania dofinansowania budowy autostrady o europejskich parametrach. Jak zapewniał, już w tej chwili ukraiński rząd prowadzi rozmowy z Bułgarią i Rumunią w sprawie koncepcji budowy autostrady Odessa – Gdańsk. – Ten projekt będzie promować szybki przepływ towarów i lepszą komunikację między portami Bałtyku i Morza Czarnego – zapewniał.
– Przyszła autostrada będzie częścią południowego Jedwabnego Szlaku przez Morze Czarne i Kaspijskie z pominięciem Rosji – zapowiadał Omelian.
Czytaj również: Media domagają się dymisji Sławomira Nowaka
kresy.pl/ Interfax/ Rynek Infrastruktury/ Radio Gdańsk
Teraz wiemy, dlaczego zegarki Nowaka kosztowały fortunę: miały specjalną ‘Busolę Imperialną’. Nowy Heimat po zamachu stanu w ‘2014 na Majdanie – potrzebuje nowej infrastruktury! A nasz Sławek wie co to rozmach za cudze pieniądze. Nasz Mario Draghi dodrukuje czapkę euro – a kto płaci, ten wymaga…
Po co ta autostrada, kto nią będzie jeździł i co woził? Jedwabny szlak ma być szlakiem kolejowym, a nie autostradowym. Poza tym, skoro oni chcą omijać Rosję, to niech sami sobie to budują.
Nie da rady ominąć Rosję i Chiny niczego takiego nie planują, to są majaki banderowców.