Chiny poparły ukraińską propozycję utworzenia dodatkowego korytarza transportowego do Europy. Tzw. szlak transkaspijski miałby prowadzić przez Azerbejdżan i Kazachstan, z pominięciem Rosji.

„Jeśli chodzi o wniosek strony ukraińskiej i wielu innych krajów w sprawie utworzenia nowej trasy, to Chiny również go poprą”– powiedziała rzecznik chińskiego MSZ, Hua Chunying. Zaakcentowała ona znaczenie istniejących połączeń kolejowych z Chin do Europy dla powstania Nowego Jedwabnego Szlaku, „na bazie kolei transsyberyjskiej i nowego eurazjatyckiego mostu transkontynentalnego”.

Wcześniej Ukraina ogłosiła uruchomienie linii transportowej, mającej eksportować m.in. węgiel do Chin z pominięciem Rosji. Nowa trasa transkaspijska ma przebiegać z Chin przez Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję i Turcję na Ukrainę, do Izowa, w pobliżu granicy polsko-ukraińskiej.

Tass.ru / zik.ua / Kresy.pl

16 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

    • zan
      zan :

      Przykro mi, ale od wschodu Ukraina graniczy tylko z Rosją, a to komplikuje te sprawy jakby z definicji. No chyba, że ktoś lubi 2 razy przepakowywać kontenery w portach tylko po to by poszło M.Czarnym przez Ukrainę.

      Poza tym Jedwabny Szlak nie był nigdy planowany jako jedna nitka.

      • zan
        zan :

        a nie sorry. zapomniałem, że Ukraina to nie jest państwo rozbudowujące własny potencjał. Ideologia Ukrainy to osłabic Rosję. Więc mniejsza z tym gdzie ten Jedwabny Szlak idzie, byle nie przez Rosję. A ja myślę, że pociągi pojadą tam gdzie to się po prostu bardziej opłaci.

    • cherrish
      cherrish :

      Może poczytaj co sami Ukraińcy na ten temat piszą, potem się bierz za komentowanie. A co do faktów podanych w artykule: Chiny poprą, u kogo? nie wiemy, więc szkoda sie zajmować majaczeniami Ukraińców. Ważniejsze zdanie jest niżej : zaakcentowała ona znaczenie istniejących połączeń kolejowych z Chin do Europy dla powstania Nowego Jedwabnego Szlaku, „na bazie kolei transsyberyjskiej i nowego eurazjatyckiego mostu transkontynentalnego”. I to jest oficjalne stanowisko Chin, a nie urojenia i mrzonki Ukraińców o transporcie towarów przez dwa morza i czterokrotne przeładunki.

  1. leszek1
    leszek1 :

    Chiny maja duzy problem z nadmiarem ludnosci. Obrazowo wyglada to w ten zposob, ze gdy lokumna czworkowa wychodzi za obreb chinskiego muru to wewnatrz pozostaje ich ta sama ilosc.
    Dlatego blaka mi sie w glowie obawa, by jedwabny szlak nie stal sie szlakiem zelaznym, bez wzgledu ktora droga dosiegnie Europy

  2. polski_pan
    polski_pan :

    W świetle naszych ostatnich problemów z Rosją w zakresie np. transportu kołowego (chcą usunąć naszych przewoźników ze swojego rynku) taka odnoga omijająca Rosję wydaje się nieodzowna. Jeśli nie chcą normalnie robić biznesu to trudno, są inne opcje…

    • zan
      zan :

      Polskie ciężarówki jadą do Rosji w interesach związanych bezpośrednio z Rosją (np. transport Rosja-Niemcy), więc propozycja “omijania Rosji” nie najlepiej świadczy o stanie twego umysłu. Dwa: Polska jest radosnym zwolennikiem wojny na sankcje. No to ma sankcje. Słowo “to oni nie chcą” to niezła schiza.

      • polski_pan
        polski_pan :

        Znowu nic nie zrozumieliście towarzyszu Zan, możliwość ominięcia Rosji na przyszłym jedwabnym szlaku może być potrzebna właśnie po to żeby Rosja nie próbowała powtórzyć tam kolejnych blokad tym razem dla naszych przewoźników kolejowych . Swoją drogą kiepsko Rosja wygląda czyniąc nam problemy w handlu i transporcie. Co sobie Chińczycy pomyśleli ? Ano może pomyśleli że Rosję trzeba ominąć ?

        Kto jest zwolennikiem sankcji widać jak na dłoni, my kupujemy ich ropę i gaz a oni naszą żywność rozjeżdżają gąsiennicami chociaż my na nich sankcji czysto handlowych nie nałożyliśmy (zrobiła to UE w bardzo ograniczonym zakresie (finansowanie, zakaz wjazdu dla osób zaangażowanych w aneksję ) ale i to wystarczyło).

        • zan
          zan :

          Ściemniasz koleżko. Reżim Tuska/kopacz cofnął nawet jednostronnie rok kultury rosyjskiej w Polsce. Rok polski w Rosji tymczasem nie został odwołany. Taka straszna ta Rosja, że do końca chciała kupować tramwaje Pesy. itd. itd. Powoływanie na Unię jest śmieszne, bo Zachód z Polski i Litwy uczynił w tym temacie harcowników, a polskojęzyczni politycy najchętniej po prostu zerwaliby kontakty.

        • zan
          zan :

          co sobie Chińczycy pomyśleli? ty naprawdę zamierzasz wciskać kit, że Rosja przeciera dziewiczy szlak w walce na sankcje? Chińczycy nie raz widzieli jak USA nakładają sankcje i blokady na inne kraje. Sami też trochę sankcji mają. Tak, więc nie kituj tu z Chińczykami zaszokowanymi psuciem wolnego handlu przez Rosję, bo sam Jedwabny Szlak jest próbą zaradzeniu ryzyku amerykańskiej blokady morskiej.

          • wlkp
            wlkp :

            to nie jest takie proste, bo blokadę morską musiałby prowadzić ogromna flota, a tak długą linię kolejową może skutecznie unieruchamiać kilku dywersantów…Chińczycy bardzo powoli planują zabezpieczenie swoich interesów i ich politycha jest czystą emanacją słuw Churchila o przyjaciołach i interesach…

          • polski_pan
            polski_pan :

            No tak towarzyszu Zan : Rosjanie do końca tramwaje chcieli kupować zanim pieniądze im się skończyły a Putin to nawet płakał jak sobie polskie jabłko od ust odejmował. Powtórzę po raz kolejny: Rosja jako partner handlowy jest niewiarygodna a przyczyny są znane – zakręcanie kurków, blokady naszych TIR-ów od końca stycznia br. , sankcje na żywność i jej rozjeżdżanie w odpowiedzi na symboliczne sankcje za aneksję cudzego terytorium itp. itd. Poważne państwo takie jak Chiny nie może polegać na takim kraju jako głównym kraju tranzytowym, owszem jedna nitka pójdzie przez Moskwę i Białoruś ale muszą być inne aby w Moskwie nie planowali żadnych blokad.