O decyzji w sprawie zakupu 300 amerykańskich używanych pojazdów MRAP Cougar 4×4 poinformował w środę na swoim koncie na Twitterze Minister Obrony Narodowej.

Wojsko Polskie pozyska od USA 300 używanych pojazdów MRAP Cougar 4×4. To sprawdzone pojazdy, używane w armii USA od wielu lat i na wielu misjach zagranicznych. Dzięki przyśpieszonej procedurze trafią do nas już w 2022 r. Kontrakt obejmuje także pakiet logistyczny i szkoleniowy – poinformował w środę na Twitterze szef MON Mariusz Błaszczak. Po decyzji o nabyciu 24 dronów Bayraktar TB2 w maju i 250 czołgów Abrams w lipcu, to kolejny niezapowiedziany zakup polskiej armii w tym roku.

Stawia to pod znakiem zapytania realizację programu „Pegaz”. W Planie Modernizacji Technicznej 2017-2022 zakładano, że w ramach programu „Pegaz” Inspektorat Uzbrojenia MON zakupi 105 Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej, w dwóch etapach, a w późniejszym okresie, od 2022 roku, także dla Wojsk Lądowych. Zaznaczano jednak, że potrzeby odbiorców są wyższe i potrzeba odpowiednio 150 i 130 nowych pojazdów, nie licząc kilkuset dodatkowych dla reszty sił zbrojnych.

Tymczasem w odpowiedzi na pytanie, czy ogłoszony zakup to realizacja programu Pegaz, mjr Krzysztof Płatek, Rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia, napisał wczoraj na Twitterze: Pozyskanie pojazdów MRAP Cougar 4×4 pozwala zaspokoić bieżące potrzeby Sił Zbrojnych RP. Perspektywiczne potrzeby opisane wymaganiem operacyjnym będą mogły zostać zrealizowane w późniejszym terminie. 

Równie niejasna jest odpowiedź Rzecznika Inspektoratu Uzbrojenia, jakiej udzielił portalowi Defence24: Zakup pojazdów ma na celu zaspokojenie bieżących potrzeb Sił Zbrojnych RP. Odbędzie się na podstawie decyzji ministra obrony narodowej. Kontrakt jeszcze nie został podpisany, natomiast postępowanie w programie Pegaz – w założeniu – może zostać zrealizowane, niezależnie od tego programu, w późniejszym terminie.

Jak informowaliśmy pod koniec lipca, Inspektorat Uzbrojenia opublikował na swojej stronie internetowej informację o unieważnieniu z powodu błędów formalnych postępowania przetargowego w sprawie zakupu partii wielozadaniowych pojazdów dla Wojsk Specjalnych, kr. Pegaz. Powodem tego kroku były błędy formalne. Decyzja zapadła 23 lipca br.

„Po zakończonej kwalifikacji Wykonawców Zamawiający otrzymał od użytkownika informację, z których wynika, że konieczne są zmiany w opisie przedmiotu zamówienia wynikające z faktu wprowadzenia przez użytkownika korekty w koncepcji wykorzystania pojazdów WPWS wynikającej z aktualnej specyfiki działań realizowanych przez Wojska Specjalne zarówno w układzie narodowym jak i sojuszniczym” – napisano. Chodzi o to, że pojazdy Pegaz podczas wykonywania zadań będą przetwarzać informacje niejawne o klauzuli NATO SECRET/TAJNE.

 

Ponadto ustalono, że „na każdym etapie cyklu życia pojazdów (w tym w szczególności na etapie projektowania) będących przedmiotem zamówienia, dostęp do nich związany będzie z posiadaniem uprawnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli NATO SECRET/TAJNE”.

Z tego względu, cała procedura musi przejść weryfikację dotyczącą zmian wymagań. Stanowi to zarazem uzasadnienie dla unieważnienia postępowania ze względu na wadę uniemożliwiającą zawarcie umowy.

Jeszcze w połowie lipca informowano, że pod uwagę brani są czterej oferenci: Huta Stalowa Wola S.A. wraz z Tatra Export s.r.o., H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z firmą Arquus, Thales Polska Sp. z o.o. oraz AMZ Kutno S.A. Według deklaracji postępowanie obejmowało plan zakupu 15 egzemplarzy z opcją na 90 kolejnych.

Procedura zakupu została uruchomiona w maju 2019 roku. Rok temu zwracaliśmy uwagę, że postępowanie na dostawy pojazdów wielozadaniowych dla Wojsk Specjalnych pod kryptonimem Pegaz jest mocno opóźnione.

Jak pisaliśmy, podczas MSPO 2017 w Kielcach, spółka H. Cegielski-Poznań S.A. przedstawiła dwie propozycje pojazdów dedykowanych do programu „Pegaz”, czyli pozyskania Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych (WPWS). Pierwszy pojazd powstał w kooperacji z czeską Tatrą, a drugi – z tureckim Otokarem. W wypadku wyboru, jeden z nich pod nazwą Husar produkowany byłby w właśnie przez HCP w kooperacji z innymi polskimi podmiotami.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl
 

We wrześniu 2020 r., informowaliśmy, że Huta Stalowa Wola, która należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz czeska Tatra Export s.r.o. podpisały porozumienie w kwestii zaprojektowania oraz dostawy gotowego pojazdu w układzie 4×4, razem z kompletną dokumentacją techniczną, która będzie umożliwiała produkcję pojazdu w Polsce.

Obecnie w strukturach Wojska Polskiego znajduje się niewielka flota pojazdów tej klasy. To m.in. 45 Oshkosh M-ATV od Amerykanów (, wielozadaniowe HMMWV w wersjach z dodatkowymi pakietami opancerzenia oraz izraelskie Plasan SandCat 4×4 (Szop).

Kresy.pl/Twitter

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply