Podczas MSPO 2017 w Kielcach, spółka H. Cegielski-Poznań S.A. przedstawiła dwie propozycje nowych pojazdów Husar dla sił specjalnych.

Spółka H. Cegielski-Poznań S.A. (HCP) szeroko wchodzi na rynek militarny. Podczas MSPO 2017 przedstawiono propozycję dwóch pojazdów dedykowanych do programu „Pegaz”, czyli pozyskania Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych (WPWS).



Pierwszy pojazd powstał w kooperacji z czeską Tatrą, a drugi – z tureckim Otokarem. W wypadku wyboru, jeden z nich pod nazwą Husar produkowany będzie w właśnie przez HCP w kooperacji z innymi polskimi podmiotami.

W założeniach jest m.in. polonizacja w co najmniej 70 proc., a także samodzielny dalszy rozwój konstrukcji i dostosowanie się do wymagań klienta w kwestii systemu zabezpieczenia jego eksploatacji, szkolenia czy przygotowania modernizacji.

Godzien jest robotnik zapłaty swojej (1Tm 5, 18)

Przekaż 50 zł

Zasłużyliśmy na Twoje wsparcie?

Polsko-czeski Husar

Pierwsza propozycja, to pojazd opancerzony w układzie 4×4. Posiada masę własną 11,9 t, , ładowność 1,6 t i DMC 13 500 kg (konstrukcyjnie nawet do 15 ton). Załoga wozu miałaby liczyć 6 osób (dowódca, kierowca i czterech żołnierzy). Możliwe są także inne konfiguracje.

Przeczytaj: Stokrotka – polsko-ukraińska wyrzutnia rakiet niekierowanych zaprezentowana na MSPO 2017

Jako napęd, zastosowano rzędowy, 6-cylindrowy silnik firmy Cummins – typu ISB  o pojemności 6,7 l i moc 285 KM przy 2500 obr/min.

Kapsuła kabiny załogi nie jest spawana, lecz sklejana i skręcana za pomocą śrub. Wersja  podstawowa zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 3 i przeciwminową 2a/2b wg STANAG 4569. Przy czym poziom ochrony można zwiększyć, choć kosztem ładowności, wyposażenia lub liczby członków załogi. Pojazd posiada też niezależne zawieszenie kół z pneumatyczną amortyzacją na obu osiach. Maksymalna prędkość pojazdu na drodze utwardzonej to 110 km/h, a zasięg – do 500 km. W przypadku przeszkód terenowych, pojazd może pokonać wzniesienie o nachyleniu 320 i osiągnąć przechył boczny 400. Pokonuje przeszkody pionowe o wysokości do 0,5 m i rowy o szerokości 0,9 metra.

Uzbrojenie pojazdu składałoby się z różnych, zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia lub wieżyczek obsługiwanych przez operatora. Można by w nich zamontować karabiny maszynowe kal. 7,62 mm lub 12,7 mm, a także 40 mm granatniki automatyczne. Istnieje również możliwość bocznego montażu uzbrojenia.

Przeczytaj: Polska Grupa Zbrojna zaprezentuje PT-16, nową modernizację PT 91

Według Tatry i Cegielskiego, omawiany pojazd odznacza się wysokim stopniem niezawodności, wysokim komfortem jazdy. Może stać się bazą dla wielu pojazdów specjalistycznych, w tym wozów rozpoznawczych, dowodzenia lub przeciwpancernych.

COBRA II

Druga propozycja, Cobra II to bardziej znana konstrukcja. Jest używana przez turecką armię, w tym w warunkach bojowych. Posiada DMC 13 ton i napęd w postaci rzędowego, 6-cylindrowowego silnika wysokoprężnego o pojemości 6,7 litra i mocy 360 KM przy 2500 obr/min.

W wersji podstawowej, Cobra II zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 i przeciwminową 2a/2b wg STANAG 4569. Poziom ten można jednak zwiększyć. Maksymalna prędkość pojazdu na drodze utwardzonej to 110 km/h, a zasięg – do 700 km. Może pokonywać wzniesienia o nachyleniu 60 proc. Pokonuje przeszkody pionowe o wysokości do 0,5 m i rowy o szerokości 1 metra.

Pojazd posiada możliwość zamontowania zróżnicowanego uzbrojenia. Oprócz systemów z bronią małokalibrową mogą to być również wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) czy systemy przeciwlotnicze.

Oba opisane pojazdy mogą również zostać wyposażone w systemy samoosłony, aktywny system ochrony (ASOP), system ochrony NBC.

W ramach programu „Pegaz”, Inspektorat Uzbrojenia MON chce zakupić 105 Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej. Ma to nastąpić w dwóch etapach. W późniejszym okresie, od 2022 roku, także dla Wojsk Lądowych. Jednak potrzeby odbiorców są wyższe i potrzeba odpowiednio 150 i 130 nowych pojazdów, nie licząc kilkuset dodatkowych dla reszty sił zbrojnych.

W środę w specjalnej prezentacji obu pojazdów uczestniczył wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.

 

Defence24.pl / konflikty.pl / nowastrategia.org.pl / Kresy.pl

Reklama

Dlaczego zdecydowaliśmy się na ograniczenie dostępu do naszych treści?

Ponieważ nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Zawsze ktoś za nie płaci. Jeśli Czytelnicy nie wezmą na swoje barki finansowej odpowiedzialności za istnienie niezależnych, oddolnych inicjatyw dziennikarskich, takich jak Kresy.pl, wówczas na rynku pozostaną wyłącznie niskiej jakości tabloidy oraz media finasowane przez wielkie korporacje, partie polityczne i różnego rodzaju lobbies.

Miesięczny koszt funkcjonowania portalu Kresy.pl to 20000 zł. 7-osobowa redakcja pracuje w pełnym wymiarze i praca ta jest naszym podstawowym, najczęściej jedynym, źródłem dochodu. Kresy.pl nie powstają po godzinach, tworzone przez amatorów. Portal jest tworzony przez wykwalifikowanych dziennikarzy oraz specjalistów z zakresu polityki międzynarodowej, którzy codziennie starają się dotrzeć do informacji istotnych z punktu widzenia interesu naszej politycznej wspólnoty.

Jeśli cenisz naszą pracę, jeśli z niej korzystasz i uważasz, że zamknięcie portalu Kresy.pl byłoby stratą, prosimy dołącz do grona osób, które współtworzą finansowe podstawy funkcjonowania naszego serwisu.



1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz