Podczas MSPO 2017 w Kielcach, spółka H. Cegielski-Poznań S.A. przedstawiła dwie propozycje nowych pojazdów Husar dla sił specjalnych.
Spółka H. Cegielski-Poznań S.A. (HCP) szeroko wchodzi na rynek militarny. Podczas MSPO 2017 przedstawiono propozycję dwóch pojazdów dedykowanych do programu „Pegaz”, czyli pozyskania Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych (WPWS).
Pierwszy pojazd powstał w kooperacji z czeską Tatrą, a drugi – z tureckim Otokarem. W wypadku wyboru, jeden z nich pod nazwą Husar produkowany będzie w właśnie przez HCP w kooperacji z innymi polskimi podmiotami.
W założeniach jest m.in. polonizacja w co najmniej 70 proc., a także samodzielny dalszy rozwój konstrukcji i dostosowanie się do wymagań klienta w kwestii systemu zabezpieczenia jego eksploatacji, szkolenia czy przygotowania modernizacji.
Polsko-czeski Husar
Pierwsza propozycja, to pojazd opancerzony w układzie 4×4. Posiada masę własną 11,9 t, , ładowność 1,6 t i DMC 13 500 kg (konstrukcyjnie nawet do 15 ton). Załoga wozu miałaby liczyć 6 osób (dowódca, kierowca i czterech żołnierzy). Możliwe są także inne konfiguracje.
Przeczytaj: Stokrotka – polsko-ukraińska wyrzutnia rakiet niekierowanych zaprezentowana na MSPO 2017
Jako napęd, zastosowano rzędowy, 6-cylindrowy silnik firmy Cummins – typu ISB o pojemności 6,7 l i moc 285 KM przy 2500 obr/min.
Kapsuła kabiny załogi nie jest spawana, lecz sklejana i skręcana za pomocą śrub. Wersja podstawowa zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 3 i przeciwminową 2a/2b wg STANAG 4569. Przy czym poziom ochrony można zwiększyć, choć kosztem ładowności, wyposażenia lub liczby członków załogi. Pojazd posiada też niezależne zawieszenie kół z pneumatyczną amortyzacją na obu osiach. Maksymalna prędkość pojazdu na drodze utwardzonej to 110 km/h, a zasięg – do 500 km. W przypadku przeszkód terenowych, pojazd może pokonać wzniesienie o nachyleniu 320 i osiągnąć przechył boczny 400. Pokonuje przeszkody pionowe o wysokości do 0,5 m i rowy o szerokości 0,9 metra.
Uzbrojenie pojazdu składałoby się z różnych, zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia lub wieżyczek obsługiwanych przez operatora. Można by w nich zamontować karabiny maszynowe kal. 7,62 mm lub 12,7 mm, a także 40 mm granatniki automatyczne. Istnieje również możliwość bocznego montażu uzbrojenia.
Przeczytaj: Polska Grupa Zbrojna zaprezentuje PT-16, nową modernizację PT 91
Według Tatry i Cegielskiego, omawiany pojazd odznacza się wysokim stopniem niezawodności, wysokim komfortem jazdy. Może stać się bazą dla wielu pojazdów specjalistycznych, w tym wozów rozpoznawczych, dowodzenia lub przeciwpancernych.
COBRA II
Druga propozycja, Cobra II to bardziej znana konstrukcja. Jest używana przez turecką armię, w tym w warunkach bojowych. Posiada DMC 13 ton i napęd w postaci rzędowego, 6-cylindrowowego silnika wysokoprężnego o pojemości 6,7 litra i mocy 360 KM przy 2500 obr/min.
W wersji podstawowej, Cobra II zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 i przeciwminową 2a/2b wg STANAG 4569. Poziom ten można jednak zwiększyć. Maksymalna prędkość pojazdu na drodze utwardzonej to 110 km/h, a zasięg – do 700 km. Może pokonywać wzniesienia o nachyleniu 60 proc. Pokonuje przeszkody pionowe o wysokości do 0,5 m i rowy o szerokości 1 metra.
Pojazd posiada możliwość zamontowania zróżnicowanego uzbrojenia. Oprócz systemów z bronią małokalibrową mogą to być również wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) czy systemy przeciwlotnicze.
Oba opisane pojazdy mogą również zostać wyposażone w systemy samoosłony, aktywny system ochrony (ASOP), system ochrony NBC.
W ramach programu „Pegaz”, Inspektorat Uzbrojenia MON chce zakupić 105 Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej. Ma to nastąpić w dwóch etapach. W późniejszym okresie, od 2022 roku, także dla Wojsk Lądowych. Jednak potrzeby odbiorców są wyższe i potrzeba odpowiednio 150 i 130 nowych pojazdów, nie licząc kilkuset dodatkowych dla reszty sił zbrojnych.
W środę w specjalnej prezentacji obu pojazdów uczestniczył wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.
Min. A. #Hamryszczak uczestniczył w 1. prezentacji transporterów opancerzonych 4×4 #Husar w terenie #HCP #Cegielski #Tatra #Otokar #Cobra pic.twitter.com/3kUVuUxJ73
— Ministerstwo Rozwoju (@MR_GOV_PL) 13 września 2017
Defence24.pl / konflikty.pl / nowastrategia.org.pl / Kresy.pl
Ciekawe jak to potraktuje MON.