Podczas MSPO 2017 w Kielcach, spółka H. Cegielski-Poznań S.A. przedstawiła dwie propozycje nowych pojazdów Husar dla sił specjalnych.

Spółka H. Cegielski-Poznań S.A. (HCP) szeroko wchodzi na rynek militarny. Podczas MSPO 2017 przedstawiono propozycję dwóch pojazdów dedykowanych do programu „Pegaz”, czyli pozyskania Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych (WPWS).

Pierwszy pojazd powstał w kooperacji z czeską Tatrą, a drugi – z tureckim Otokarem. W wypadku wyboru, jeden z nich pod nazwą Husar produkowany będzie w właśnie przez HCP w kooperacji z innymi polskimi podmiotami.

W założeniach jest m.in. polonizacja w co najmniej 70 proc., a także samodzielny dalszy rozwój konstrukcji i dostosowanie się do wymagań klienta w kwestii systemu zabezpieczenia jego eksploatacji, szkolenia czy przygotowania modernizacji.

Kresy.pl istnieją dzięki wsparciu Darczyńców
Pomogłeś już w tym miesiącu?

Polsko-czeski Husar

Pierwsza propozycja, to pojazd opancerzony w układzie 4×4. Posiada masę własną 11,9 t, , ładowność 1,6 t i DMC 13 500 kg (konstrukcyjnie nawet do 15 ton). Załoga wozu miałaby liczyć 6 osób (dowódca, kierowca i czterech żołnierzy). Możliwe są także inne konfiguracje.

Przeczytaj: Stokrotka – polsko-ukraińska wyrzutnia rakiet niekierowanych zaprezentowana na MSPO 2017

Jako napęd, zastosowano rzędowy, 6-cylindrowy silnik firmy Cummins – typu ISB  o pojemności 6,7 l i moc 285 KM przy 2500 obr/min.

Kapsuła kabiny załogi nie jest spawana, lecz sklejana i skręcana za pomocą śrub. Wersja  podstawowa zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 3 i przeciwminową 2a/2b wg STANAG 4569. Przy czym poziom ochrony można zwiększyć, choć kosztem ładowności, wyposażenia lub liczby członków załogi. Pojazd posiada też niezależne zawieszenie kół z pneumatyczną amortyzacją na obu osiach. Maksymalna prędkość pojazdu na drodze utwardzonej to 110 km/h, a zasięg – do 500 km. W przypadku przeszkód terenowych, pojazd może pokonać wzniesienie o nachyleniu 320 i osiągnąć przechył boczny 400. Pokonuje przeszkody pionowe o wysokości do 0,5 m i rowy o szerokości 0,9 metra.

Uzbrojenie pojazdu składałoby się z różnych, zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia lub wieżyczek obsługiwanych przez operatora. Można by w nich zamontować karabiny maszynowe kal. 7,62 mm lub 12,7 mm, a także 40 mm granatniki automatyczne. Istnieje również możliwość bocznego montażu uzbrojenia.

Przeczytaj: Polska Grupa Zbrojna zaprezentuje PT-16, nową modernizację PT 91

Według Tatry i Cegielskiego, omawiany pojazd odznacza się wysokim stopniem niezawodności, wysokim komfortem jazdy. Może stać się bazą dla wielu pojazdów specjalistycznych, w tym wozów rozpoznawczych, dowodzenia lub przeciwpancernych.

COBRA II

Druga propozycja, Cobra II to bardziej znana konstrukcja. Jest używana przez turecką armię, w tym w warunkach bojowych. Posiada DMC 13 ton i napęd w postaci rzędowego, 6-cylindrowowego silnika wysokoprężnego o pojemości 6,7 litra i mocy 360 KM przy 2500 obr/min.

W wersji podstawowej, Cobra II zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 i przeciwminową 2a/2b wg STANAG 4569. Poziom ten można jednak zwiększyć. Maksymalna prędkość pojazdu na drodze utwardzonej to 110 km/h, a zasięg – do 700 km. Może pokonywać wzniesienia o nachyleniu 60 proc. Pokonuje przeszkody pionowe o wysokości do 0,5 m i rowy o szerokości 1 metra.

Pojazd posiada możliwość zamontowania zróżnicowanego uzbrojenia. Oprócz systemów z bronią małokalibrową mogą to być również wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) czy systemy przeciwlotnicze.

Oba opisane pojazdy mogą również zostać wyposażone w systemy samoosłony, aktywny system ochrony (ASOP), system ochrony NBC.

W ramach programu „Pegaz”, Inspektorat Uzbrojenia MON chce zakupić 105 Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej. Ma to nastąpić w dwóch etapach. W późniejszym okresie, od 2022 roku, także dla Wojsk Lądowych. Jednak potrzeby odbiorców są wyższe i potrzeba odpowiednio 150 i 130 nowych pojazdów, nie licząc kilkuset dodatkowych dla reszty sił zbrojnych.

W środę w specjalnej prezentacji obu pojazdów uczestniczył wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.

 

Defence24.pl / konflikty.pl / nowastrategia.org.pl / Kresy.pl

Reklama



1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz