Komisja Europejska ogłosiła w czwartek, że kolejne firmy technologiczne wprowadzą “środki zapobiegające czerpaniu zysków z fałszywych informacji online”.

Ponad 30 firm i grup (dwa razy więcej niż w ub. roku) – w tym  Google, Twitter, Meta, TikTok i Twitch, ale także mniejsi gracze tacy jak Vimeo i Clubhouse – podpisało nową wersję unijnego kodeksu “anty-dezinformacyjnego”. Apple, Amazon czy Telegram dotychczas nie podpisały dokumentu.

Firmy, które zaakceptowały unijne warunki, nie będą mogły wyświetlać reklam obok treści zawierających “dezinformację”. Zobowiązują się również do większej przejrzystości reklam politycznych, podejmowania działań przeciwko „kontom botów” i udostępniania użytkownikom narzędzi do oznaczania wszelkich dezinformacji, które zobaczą.

“Kodeks postępowania w zakresie dezinformacji” będzie wymagał od platform internetowych wykazania, w jaki sposób radzą sobie ze “szkodliwymi treściami”. Będzie to również wymagało od platform aktywnej walki z dezinformacją poprzez tworzenie partnerstw z “weryfikatorami faktów” i opracowywaniem narzędzi. Będą zmuszeni dołączyć “wskaźniki wiarygodności” w informacjach zweryfikowanych niezależnie w tematach “gorących”.

Nowy kodeks UE został przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu w czwartek.

Przywódcy UE wyrazili zaniepokojenie rozkwitem “dezinformacji” w internecie podczas pandemii COVID-19 i rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Dezinformacja „jest rosnącym problemem w UE i naprawdę musimy podjąć bardziej zdecydowane działania” – powiedziała dziennikarzom w Brukseli wiceprzewodnicząca KE Vera Jourova.

Jourova powiedziała, że ​​zaktualizowany kodeks nie opiera się już na samoregulacji platform i pojawia się w czasie, gdy „widzimy wyraźniej ataki na demokrację”.

CZYTAJ TAKŻE: Unia Europejska chce czytać elektroniczną korespondencję jeszcze przed wysłaniem

Chociaż nie wprowadza żadnych kar, kodeks UE jest wspierany przez nadchodzącą ustawę o usługach cyfrowych, która zmusi również firmy technologiczne do zajęcia się rozprzestrzenianiem “dezinformacji” w internecie pod groźbą nałożenia grzywny w wysokości 6% ich globalnych obrotów.

„Dezinformacja jest formą inwazji na naszą cyfrową przestrzeń, która ma namacalny wpływ na nasze codzienne życie” – powiedział Thierry Breton, komisarz UE ds. rynków wewnętrznych.

CZYTAJ TAKŻE: Wiceminister z Solidarnej Polski: nie konsultowano z nami zmian ws. KPO

Firmy i organizacje, które zobowiązały się  do przestrzegania kodeksu walki z dezinformacją to:

  • Adobe
  • Avaaz
  • Clubhouse
  • Crisp Thinking
  • Demagog
  • DOT Europe
  • European Association of Communication Agencies (EACA)
  • Faktograf
  • Globsec
  • Google
  • Interactive Advertising Bureau (IAB Europe
  • Kinzen
  • Kreativitet & Kommunikation
  • Logically
  • Maldita.es
  • MediaMath
  • Meta
  • Microsoft
  • Neeva
  • Newsback
  • NewsGuard
  • PagellaPoltica
  • Reporters without Borders (RSF)
  • Seznam
  • The Bright App
  • The GARM Initiative
  • TikTok
  • Twitch
  • Twitter
  • Vimeo
  • VOST Europe
  • WhoTargetsMe
  • World Federation of Advertisers (WFA)

Kresy.pl / euronews.com / ec.europa.eu

2 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply