Grzegorz Napieralski w rozmowie z Polskim Radiem 24 poinformował, że nowym pełnomocnikiem rządu ds. CPK zostanie Maciej Lasek. Lasek w październiku zapowiadał, że Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie.

W środę, Grzegorz Napieralski w rozmowie z Polskim Radiem 24 poinformował, że nowym pełnomocnikiem ds. CPK zostanie poseł z ramienia Koalicji Obywatelskiej Maciej Lasek. Lasek w październiku zapowiadał, że Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie.

“Dokonamy audytu i zobaczymy. Nie wykluczam, że niektóre elementy projektu, na które wydano już duże pieniądze, powinny zostać – choćby linia kolejowa Y. Zresztą to za czasów naszych rządów powstał ten projekt. Wnioski z dyskusji nad projektem CPK pokazują, że każda duża inwestycja infrastrukturalna powinna być planowana z wieloletnim wyprzedzeniem, w oparciu o rzetelne dane, publicznie dostępne analizy i przede wszystkim w dialogu z mieszkańcami terenów przeznaczonych pod budowę. Tego wymaga szacunek władzy dla obywateli i to buduje zaufanie obywateli do państwa. Chciałbym, żeby tak właśnie były” – mówił Lasek w rozmowie z portalem lotniczym.

Na pytanie “czy mega lotnisko w Baranowie powstanie? Tak lub nie?”, odpowiedział nie.

Już wcześniej dziennikarz gospodarczy Filip Lamański ustalił, że pełnomocnikiem przyszłego rządu Donalda Tuska do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego ma zostać Maciej Lasek. Ekspert ds. zarządzania strategicznego w logistyce Andrzej Banucha zaproponował debatę Laska z obecnym pełnomocnikiem rządu ds. CPK Marcinem Horałą (PiS). Do pomysłu debaty odniósł się Marcin Horała. “Nie ma sprawy” – napisał na platformie X. Na zaproszenie jednak nadal nie odpowiedział Lasek.

Banucha przypomniał, że wcześniej Lasek narzekał na brak debaty odnośnie projektu. Zaapelował między innymi do Donalda Tuska, Szymona Hołowni, Władysława Kosiniaka-Kamysza i Włodzimierza Czarzastego o zachęcenie Laska do wzięcia udziału w debacie.

Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zgodnie z harmonogramem zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.

W październiku Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego poinformował o znalezieniu zagranicznego inwestora, który chce zainwestować w projekt 8 miliardów złotych. To konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund. Obejmie mniejszościowe udziały w spółce zarządzającej przyszłym lotniskiem.

Przypomnijmy, że w lipcu br. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał zgodę na budowę instalacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tzw. decyzja środowiskowa była niezbędnym warunkiem wstępnym dla oficjalnej lokalizacji inwestycji. Natomiast w połowie września Spółka Centralny Port Komunikacyjny kupiła już 1 000 ha gruntów pod budowę lotniska w ramach programu dobrowolnych nabyć, ogłaszając sukces programu dobrowolnych nabyć.

Zobacz: Posłanka PO: zatrzymamy megalomański projekt CPK

Kresy.pl/Polskie Radio 24

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. jaro7
    jaro7 :

    Skoro świadomie umieścili tam przeciwnika inwestycji to wiadomo że jej nie chcą.Będąudawać że robią jakies ekspertyzy,bredzić o płaczących mieszkańcach ,ale wiadomo Niemcom ta inwestycja sie nie podoba,jak i port kontenerowy w Świnoujściu i pogłębienie Odry,więc to tez uwalą czym potwierdzą słowa Kaczyńskiego.