Horała: Zagraniczny inwestor chce wyłożyć 8 mld zł na budowę CPK. Obejmie część udziałów

Mamy inwestora, który chce wyłożyć do 8 miliardów złotych na budowę CPK – oświadczył we wtorek Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. To konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund. Obejmie mniejszościowe udziały w spółce zarządzającej przyszłym lotniskiem.

Marcin Horała poinformował o sprawie w mediach społecznościowych. “Mamy inwestora, który chce wyłożyć do 8 miliardów złotych na budowę CPK w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem! To konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund” – przekazał na platformie X.

Jak podał Horała, “struktura finansowania samego lotniska CPK to w 60 proc. instrumenty dłużne, a w 40 proc. kapitał-udziały w spółce CPK.Lotnisko, która będzie operowała przyszłym lotniskiem. I do 49 proc. udziałów w tych 40 proc. zaoferowaliśmy inwestorom”. Dodał, że kontrola właścicielska zostaje po stronie Skarbu Państwa.

Podkreślił, że Vinci Airports (część Vinci Group) to wiodący prywatny operator lotnisk na świecie. “Zarządza w rożnej formie ponad 70 lotniskami w 13 krajach. Vinci Group zatrudnia ok. 270 tys. pracowników. Jest firmą o francuskim rodowodzie, acz aktualnie w strukturze właścicielskiej największą grupę stanowią udziałowcy instytucjonalni z USA” – wskazał.

Z kolei IFM Global Infrastructure Fund to fundusz inwestycyjny z Australii zarządzający aktywami o wartości ok. 143 mld dolarów, z czego ok. 64 mld to inwestycje kapitałowe w infrastrukturę. Posiada w swoim portfelu udziały w 17 lotniskach na całym świecie – zaznaczył pełnomocnik rządu.

Horała wyraził opinię, że poza kapitałem oferenci wniosą know-how, kontakty biznesowe oraz doświadczenie w budowaniu i zarządzaniu lotniskami.

“Wybór oferty a następnie podpisanie umowy będzie oznaczało przyciągniecie do Polski bezpośredniej inwestycji o wartości do 8 mld zł” – oświadczył.

Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zgodnie z harmonogramem zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.

Przypomnijmy, że w lipcu br. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał zgodę na budowę instalacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tzw. decyzja środowiskowa była niezbędnym warunkiem wstępnym dla oficjalnej lokalizacji inwestycji. Natomiast w połowie września Spółka Centralny Port Komunikacyjny kupiła już 1 000 ha gruntów pod budowę lotniska w ramach programu dobrowolnych nabyć, ogłaszając sukces programu dobrowolnych nabyć.

Z kolei na na początku października prezes spółki CPK, Mikołaj Wild zadeklarował, że jesienią ma zostać złożony wniosek do wojewody mazowieckiego o decyzję lokalizacyjną. To z kolei umożliwiłoby rozpoczęcie procesu wywłaszczenia właścicieli działek, na których miałby powstać port. RMF FM podaje, że do tej pory nie wydarzyło się nic, co zmieniłoby harmonogram prac. Kolejnym krokiem miał być wniosek o pozwolenie na budowę.

Sprzeciw wobec projektu wyraża m.in. Koalicja Obywatelska. “Zatrzymamy megalomański, aspołeczny i aekonomiczny, nieracjonalny projekt CPK”– zapowiedziała w ubiegłym tygodniu posłanka PO, Gabriela Lenartowicz.

Jak pisaliśmy, także grupa mieszkańców mazowieckich gmin, na terenie których ma powstać Centralny Port Komunikacyjny, apeluje do ministerstwa o wstrzymanie wszystkich prac związanych budową. Powołują się na wynik wyborów parlamentarnych. Od kilku miesięcy na terenie inwestycji trwają rozbiórki, a od ubiegłego roku toczą się również odwierty i sondowania geologiczne na potrzeby projektowe i budowlane, które dotyczą w sumie kilkuset lokalizacji.

CZYTAJ TAKŻE: Koreańczycy podpisali umowę na zaprojektowanie linii kolejowej CPK

Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply