Władze rosyjskie rozważają możliwość przeznaczenia ponad 650 miliardów rubli z Funduszu Dobrobytu Narodowego (FNB) na projekty w przemyśle lotniczym.

Jak twierdzi agencja informacyjna Interfax źródło zaznajomione Większość tej kwoty, około 410 miliardów rubli, ma być przeznaczona na długoterminowy (do 2030 r.) program uzupełnienie floty samolotów i śmigłowców Federalnej Państwowej Instytucji Budżetowej „Specjalny Oddział Lotniczy „Rosja”. Pozostałe 240 miliardów rubli, według anonimwego źródła agencji, można przeznaczyć na rozszerzenie produkcji cywilnych samolotów, silników i jednostek dla całej branży.

Źrodło nie sprecyzowało produkcja częgo i na zasadzie jakiego mechanizmu ma być finansowana z Funduszu Dobrobytu Narodowego. Odrębnie rozpatrywane jest wsparcie dla rozszerzenia produkcji samolotów Tu-214 co wymagałoby około 42 miliardów rubli, które zapowiadał wcześniej premier Michaił Miszustin, jak przypomniał Interfax. Ministerstwo Przemysłu i Handlu oraz Korporacja Państwowa Rostec (zrzeszająca przedsiębiorstwa branży lotniczej) odmówiły jednk komentarza tej agencji informacyjnej. Interfax przesłał także zapytania do Ministerstwa Finansów w tej sprawie.

Dofinansowanie z Funduszu Pomocy Narodowej na dostawę samolotów cywilnych przewiduje zatwierdzony w 2021 roku program państwowy. Firmy leasingowe będą kupować sprzęt w celu późniejszego przekazania przewoźnikom po preferencyjnych stawkach, powiedział wicepremier Denis Manturow, szef Ministerstwa Przemysłu i Handlu. W tym celu Ministerstwo Finansów wykupi obligacje leasingodawców umieszczone w ramach projektu, a ci od chwili rozpoczęcia eksploatacji samolotów będą je spłacać według stawki 1,5 proc. rocznie.

Zakłada się, że źródłem spłaty kredytów kaucyjnych będą płatności leasingowe od linii lotniczych. Na początku tego roku rząd zatwierdził dokumenty dla projektów inwestycyjnych na dostawę samolotów ze środków Funduszu Opieki Narodowej na łączną kwotę około 270 miliardów rubli.

Po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę na pełną skalę zachodni dostawcy postanowili wymówić rosyjskim liniom lotniczym umowy leasingu samolotów. Rosjanie używają ich w ograniczonym zakresie, po zarejestrowaniu ich we własnym systemie.

interfax.ru/kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply