Port Gdańsk zanotował rekordowe wzrosty. W 2022 r. przeładował o 40 proc. więcej ładunków, niż miało to miejsce w 2021 roku, a po I kwartale br. plasuje się na 5. miejscu w Unii Europejskiej z 51 proc. wzrostem.

Europejski Urząd Statystyczny (Eurostat) porównał na początku grudnia przeładunki w portach europejskich. Największe wzrosty zanotował port w Gdańsku. W 2022 r. przeładował o 40 proc. więcej ładunków, niż w 2021 roku. Wyprzedził tym samym m.in. Bremerhaven i Barcelonę. Z kolei po I kwartale br. plasuje się na 5. miejscu w Unii Europejskiej z 51 proc. wzrostem przeładunków.

Portal Morski zwraca uwagę, że ma to związek m.in. z nałożonymi na Rosję sankcjami. Sytuacja zupełnie zmieniła dotychczasowe łańcuchy dostaw i wymagała przemodelowania gospodarek, w tym także gospodarki naszego kraju, a kluczową rolę odegrały tu porty morskie.

Wpływ na wyniki portu w Gdańsku miało zwiększenie przeładunków surowców energetycznych, węgla, ropy naftowej i paliw. Największy wzrost zanotowały paliwa płynne. Ich przeładunki z 23 mln ton wzrosły do 34,4 mln.

Przeładunki węgla sięgnęły z kolei 12,8 mln ton, zatem w skali roku węgiel będzie na plusie w porównaniu do 2022 r.

“Jak widać umiemy w pełni wykorzystać dostęp do morza. Pierwiastek morskości w Polsce szybko rośnie i ma jeszcze duży potencjał rozwojowy. Liczę na to, że port w Gdańsku w perspektywie kilku najbliższych lat, zgodnie ze strategicznym kierunkiem, zajmie pierwsze miejsce na Bałtyku, przekroczy barierę 100 milionów ton przeładunków i będzie mógł konkurować jak równy z równym z portami ze ścisłej europejskiej czołówki” – komentuje wyniki Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.

“Gdańsk już od dekady jest najszybciej rosnącym portem Europy. Jednak ostatnie dwa lata, nie tylko pozwoliły notować rekordowe przeładunki, bo do tego przywykliśmy, lecz z uwagi na sytuację geopolityczną nastąpił olbrzymi skok! Tylko w zeszłym roku przeładunki wzrosły o 15 mln ton, a w bieżącym o kolejne 13 mln ton. Skala wzrostu przeładunków w dwóch ostatnich latach odpowiada przeładunkom całego portu w Gdyni. Tegoroczny wynik będzie oscylował w granicach 81-82 mln ton, co plasuje port w Gdańsku na 5-6 miejscu w Unii Europejskiej” – dodaje.

W czołówce największych portów Europy nadal pozostają Rotterdam, Antwerpia-Brugia i Hamburg, jednak w I kwartale br. porty te zanotowały spadki.

Zobacz także: Port Gdańsk: skokowy wzrost przeładunku drewna – o 3150 proc.

portalmorski.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply