Stany Zjednoczone dodały do listy sankcyjnej kilku „mało znanych handlowców o nieprzejrzystej strukturze własności”, których uznały za odpowiedzialnych za obrót rosyjską ropą naftową.
Amerykańskie sankcje objęły spółki Hong Kong Bellatrix Energy Limited i Covart Energy Limited oraz Arab Voliton DMCC, podała w środę rosyjska agencja informacyjna Interfax. „Tylko od połowy czerwca 2023 r. statki frachtowane przez Bellatrix zawinęły do rosyjskich portów ponad 150 razy. Po inwazji Rosji na Ukrainę na pełną skalę Bellatrix sprzedała dziesiątki milionów ton ropy i innych produktów rosyjskich państwowych koncernów naftowych i otrzymała setki milionów dolarów pożyczek od rosyjskiego banku państwowego. Bellatrix zaciągnęła także pożyczkę w JSC Rosyjskim Banku Rozwoju Regionalnego, który 2 listopada 2023 r. OFAC umieścił na liście sankcyjnej” – motywował swoje posunięcie Departament Skarbu USA.
Covart gwałtownie zwiększył swój udział w handlu rosyjską ropą także po wprowadzeniu polityki ograniczania cen rosyjskiej ropy do 60 dol. za baryłkę – od maja 2023 roku frahtowane przez tę spółkę statki zawinęły do rosyjskich portów co najmniej 23 razy. Firma jest także właścicielem pływającego pod rosyjską banderą statku Sanar 15.
Wśród statków, które zawijały do portów Federacji Rosyjskiej frachtowanych przez Covart, są HS Atlantica, NS Champion i Wikto Bakajew. Wszystkie zidentyfikowano jako transportujące rosyjską ropę po cenach powyżej 60 dolarów za baryłkę – progu narzuconego przez USA, Unię Europejską i ich sojuszników. Władze USA zidentyfikował statki HS Atlantica, NS Champion i Wiktor Bakajew jako jednostki, w których udziały mają objęte sankcjami USA przedsiębiorstwa żeglugowe HS Atlantica Limited, Sterling Shipping Incorporated i Streymoy Shipping Limited.
Voliton DMCC, z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, znana wcześniej jako Petrokim Trading Middle East and Asia DMCC, również gwałtownie zwiększyła swój udział w handlu rosyjską ropą naftową od czasu wprowadzenia polityki ograniczania cen. Z raportu wynika, że od czerwca 2023 roku frachtowane przez nią statki zawinęły do rosyjskich portów co najmniej osiem razy.
Sankcje objęły także Sun Ship Management (D) Ltd, spółkę również z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, która według Departamentu Finansów jest własnością Sowcomfłot i zarządza jej tankowcami. Sowcomfłot również objęty jest sankcjami. Firma Sun Ship Management (D) Ltd podlega sankcjom brytyjskim i europejskim.
Jak podano w komunikacie prasowym, tankowiec SCF Primorie, obsługiwany przez SUN Ship, brał udział w transporcie rosyjskiej ropy po cenie powyżej progu cenowego, korzystając z usług dostawcy zlokalizowanego w Stanach Zjednoczonych. Władze USA ustaliły, że tankowiec stanowi jednostkę, w której udziały ma przedsiębiorstwo żeglugowe Lumber Marine SA, obłożone już przez USA sankcjami.
interfax.ru/kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!