Tallin: rozmowy krajów bałtyckich nt. Rail Baltica i rezygnacji z zakupu prądu z Ostrowca

Według relacji strony litewskiej, kraje bałtyckie są coraz bliżej podjęcia wspólnej decyzje o rezygnacji z zakupu prądu z powstającej na Białorusi elektrowni atomowej w Ostrowcu. Uzgodniono też, że trasa „Rail Baltica” ma być gotowa do 2026 roku.

W piątek w Tallinie odbyło się spotkanie szefów rządów państw bałtyckich: Litwy, Łotwy i Estonii. Celem spotkania było omówienie kwestii dotyczących rozwoju rynku energetycznego w tych krajach. Zdaniem litewskiego premiera, Sauliusa Skvernelisa, państwa te są coraz bliżej podjęcia wspólnej decyzje o rezygnacji z zakupu prądu z budowanej w pobliżu granicy z Litwą elektrowni atomowej w Ostrowcu na Białorusi.

„Cieszy to, że zbliżamy się do wspólnego stanowiska państw bałtyckich odnośnie rezygnacji z zakupu prądu z niebezpiecznej elektrowni atomowej w Ostrowcu” – powiedział Skvernelis, cytowany w komunikacie opublikowanym po spotkaniu, przytaczanym przez serwis Wilnoteka.

 

Litewski premier twierdzi, że nie ma żadnych wątpliwości odnośnie tego, że zostanie znalezione rozwiązanie ws. importu prądu z państw trzecich. Podkreślił też, że kraje bałtyckie zamierzają kontynuować rozwój wspólnego rynku gazu ziemnego w regionie z uwzględnieniem strategicznego znaczenia działającego od 5 lat w Kłajpedzie terminalu gazu skroplonego. Skvernelis poinformował też premierów Łotwy i Estonii o postępie w realizacji gazociągu GIPL z Polską.

Władze Republiki Litewskiej zdecydowanie krytykują budowę białoruskiej elektrowni atomowej w Ostrowcu, w odległości 50 km od Wilna. Ich zdaniem, obiekt jest budowany niebezpiecznie, z naruszeniem zobowiązań międzynarodowych. Władze białoruskie odrzucają te zarzuty.

Przypomnijmy, że w sierpniu ub. roku rząd Łotwy ogłosił, że państwo to będzie odbierać energię elektryczną z Białoruskiej Elektrowni Atomowej w Ostrowcu, wbrew stanowisku Litwy.

Przeczytaj: Białoruś: afera korupcyjna przy budowie elektrowni atomowej w Ostrowcu

W tym tygodniu wizytę na Białorusi złożył szef litewskiej dyplomacji, Linas Linkevičius. Jak powiedział, Białoruś rozpoczyna „konstruktywne rozmowy” dotyczące bezpieczeństwa elektrowni atomowej w Ostrowcu.

Podczas spotkania w Tallinie premierzy Litwy, Łotwy i Estonii omówił również projekt „Rail Baltica” oraz długofalową perspektywę finansową Unii Europejskiej. Kwestie te były przedmiotem rozmów w ramach Bałtyckiej Rady Ministrów i ministrów komunikacji państw bałtyckich. Brał w nich udział także litewski minister łączności i czołowy polityk Akcji Wyborczej Polaków na Litwie-Związku Chrześcijańskich Rodzin, Jarosław Narkiewicz.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

Według relacji Narkiewicza, jak podaje portal L24.lt, uczestniczy rozmów uzgodnili przyspieszenie budowy kolei „Rail Baltica” tak, żeby była gotowa do 2026 roku. W zależności od postępu realizacji projektu i przeprowadzonych prac, każdy kraj powinien kontynuować zaplanowane prace i ocenić, w jaki sposób można ulepszyć strukturę zarządzania projektem, aby zapewnić jego terminową realizację.

„Wspólnie z sąsiadami uzgodniliśmy, że najważniejszy jest wspólny cel – aby jeden z największych projektów infrastrukturalnych w regionie Morza Bałtyckiego byłby zrealizowany do 2026 r. Żeby osiągnąć jak największą spójność, kraje już podejmują działania w celu zintegrowania modelu zarządzania projektem, które pomogą osiągnąć ten cel” – powiedział Narkiewicz, cytowany w komunikacie litewskiego ministerstwa komunikacji/łączności. W ocenie tego resortu ważne jest, by nie było żadnych nowych opóźnień ani dodatkowych zagrożenia dla bezpieczeństwa narodowego. Zaznaczono też, że musi zostać zapewnione sprawne finansowanie projektu.

W ramach projektu „Rail Baltica” powstanie 870-kilometrowa europejska linia kolejowa szybkich pociągów pasażerskich i towarowych, łącząca Helsinki, Tallinn, Parnawę, Rygę, Poniewież, Kowno, Wilno i Warszawę. Wartość inwestycji na Litwie wyniesie 2,5 mld euro.

Czytaj także: Rail Baltica pomogą przebudować Chińczycy

wilnoteka.lt / L24.lt / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply