Czeskie koleje uruchomią połączenie z Pragi przez Pardubice do Wrocławia, które może zostać wydłużone aż do Gdyni – wskazują nieoficjalne informacje serwisu Rynek Kolejowy. Ma ruszyć w przyszłym roku.
O sprawie poinformował w poniedziałek portal Rynek Kolejowy. W 2021 czeskie Ministerstwo Transportu notyfikowało chęć udzielenia dużego zamówienia na pociągi międzynarodowe państwowym Ceskim Drahom – z wolnej ręki, co wywołało protesty prywatnych przewoźników. “Ostatecznie 4 linie prowadzące do Austrii mają być przedmiotem przetargu, a piątą, do Polski – chciano ponownie przydzielić CD; jednak po notyfikacji ponownie zgłosili się po nią chętni prywatni operatorzy” – podkreśla serwis.
W konsekwencji zarządzono uproszczony tryb konkurencyjny. Składa się w jego ramach oferty bez z góry narzuconych kryteriów. Nieoficjalne informacje Rynku Kolejowego wskazują, że wygrał państwowy przewoźnik.
Pociągi zostaną uruchomione z dofinansowaniem od czeskiego rządu, we współpracy ze stroną polską. “Założono kursowanie z Pragi przez Pardubice i Letohrad do Wrocławia czterech par pociągów dziennie, z możliwym przedłużeniem kursów do Gdyni” – czytamy.
Medium podkreśla, że już dziś z wielosystemowych lokomotyw Vectron, należących do Ceskich Drahów, korzysta w naszym kraju PKP Intercity. Polski przewoźnik wypożycza też dziesiątki czeskich wagonów.
Przeczytaj: Pesa zbuduje dla Kolei Czeskich 160 pojazdów za 2,5 mld zł
Linia Ex32 została zapisana w czeskim Planie Transportowym jako kontynuacja zawieszonego wiele lat temu połączenia Praga – Hradec Králové – Letohrad – Polska w ramach linii R10.
Jako powód zawieszenia wskazano brak chęci ze strony polskiego partnera na kontynuowanie projektu i niskie zainteresowanie pasażerów.
Połączenia mają ruszyć w grudniu 2024 roku, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy.
Zobacz także: Powstanie europejskie połączenie kolejowe Warszawa-Lwów [+FOTO]
rynek-kolejowy.pl / Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!