Siły Powietrzne RP otrzymały ostatnią partię samolotów szkoleniowych M-346

Siłom Powietrznym RP przekazano ostatnią partię samolotów szkolno-bojowych M-346 Bielik.

Grupa zbrojeniowa Leonardo poinformowała o przyjęciu przez dowództwo Sił Powietrznych Rzeczypospolitej Polski partii z ostatnich czterech samolotów, które otrzymały oznaczenie Bielik.

Tym samym Siły Powietrzne RP rozpoczęły eksploatację 16 samolotów M-346.

Oprócz Polski, samoloty bojowe tego typu są używane także w Siłach Powietrznych Włoch, Izraela, Grecji i Singapuru.

Bieliki mają zastąpić przestarzałe samoloty szkolno-treningowe TS-11 Iskra, opracowane i produkowane przez PZL (Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu) w latach 60-80. XX wieku. Ich zakup ma na celu ułatwić i zaoszczędzić na szkoleniu pilotów polskich myśliwców wielozadaniowych F-16 oraz uzyskać samodzielność w procesie szkoleniowym.

Alenia Aermacchi M-346 to współczesny dwusilnikowy dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy, produkowany seryjnie od 2015 roku, pozwalający na realizację zaawansowanego programu szkoleniowego, również z symulacją uzbrojenia. Istnieje również w wersji uzbrojonej M-346FA. W 2018 roku samolotom Polskich Sił Powietrznych nadano imię „Bielik”.

Umowa zakupu o łącznej wartości 1,436 mld zł (334,3 mln euro) została podpisana 27 lutego 2014 roku z włoską firmą Alenia Aermacchi. Umowa ta przewidywała dostawę w latach 2016-2017 8 samolotów M-346, system szkolenia naziemnego, kurs szkolenia pilotów, kadrę inżynierską oraz serwis maszyn. Obejmowała ona także opcję zakupu czterech dodatkowych samolotów.

W marcu 2018 r. Grupa Leonardo oraz Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej w imieniu Skarbu Państwa podpisały kontrakt na dostawę 4 dodatkowych samolotów M-346, pakietu wsparcia oraz siedmiu podstawowych symulatorów szkoleniowych. Zostały one przekazane w listopadzie 2020 roku. Tym samym Polska dysponowała wówczas 12 samolotami M-346. Umowa zawierała również opcję dostawy 4 dodatkowych samolotów, które właśnie zostały dostarczone.

Leonardo zaopatrzył 41. Bazę Lotniczą w Dęblinie w dodatkowe wyposażenie, pakiet logistyczny, a także zmodernizował system rozpoznania „swój-obcy” na wszystkich samolotach Bielik Sił Powietrznych RP do najnowszego standardu NATO STANAG 4193 Edition 3.

CZYTAJ TAKŻE: 32 śmigłowce AW149 dla Wojska Polskiego

Kresy.pl / leonardo.com

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply