Spółka FinEast Bay ogłosiła podpisanie listu intencyjnego z chińską firmą inwestycyjną Touchstone Capital Partners na wykonanie podmorskiego tunelu, który ma połączyć Finlandię z Estonią.

Jak podał w środę portal Nakolei.pl, FinEst Bay Area Development znalazła już partnera dla budowych podmorskiego tunelu kolejowego, którego długość ma sięgać około 100 km. Tunel ten połączy Helsinki z Tallinem, czhli stolice dwóch państw zamieszkanych przez narody ugrofińskie, które na lądzie odcięte są przez terytorium Rosji i do tej pory skomunikowane są przez transport morski. Obecnie korzysta z niego rocznie około 8 mln pasażerów. Partnerem w realizacji wielkiej inwestycji infrastrukturalnej ma być chiński fundusz Touchstone Capital Partners.

Podpisując list intencyjny z chińskim podmiotem FinEast Bay oszacowała koszt projektu na 5-20 miliardów euro (70-94 młd złotych). Jeśli dojdzie on do skutku, pod Bałtykiem powstanie najdłuższy podmorski tunel na świecie. Skracałby on podróż między dwoma państwami położonymi na dwóch brzegach Zatoki Fińskiej do około 30 minut.

Tunel stanie się częścią korytarza Rail Balitca, mającego połączyć Polską z państwami bałtyckimi. Inwestycja ma lepiej zintegrować Litwę, Łotwę i Estonię z europejską siecią transportową, w sytuacji, gdy we wszystkich trzech państwach bałtyckich nadal dominują linie kolejowe o rosyjskim rozstawie szyn (1520 milimetrów).

Tunel ma być, według planów, drążony przez 60 specjalnych maszyn, które stworzyłyby dwie nitki, jedą jako linię dla pociągów towarowych, a jedną dla pociągów osobowych. Ta druga nitka miałaby być obługiwana przez pociągi szybkich prędkości.

Na linii tunelu powstałyby dwie sztuczne wyspy, które mogłyby pomieścić do 50 tys. osób.

Inny tunel komunikacyjny pod dnem Bałtyku planują stworzyć Niemcy i Duńczycy.

nakolei.pl/kresy.pl

 

 

 

 

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply