Zgodnie z rozporządzeniem rządu, 397 mln zł z budżetu resortu obrony na rok 2020 zostało przesuniętych na 2021 rok. W największym stopniu dotyczy to środków na „remont czołgów T-72 z modyfikacją”.

30 grudnia ub. roku w Dzienniku Ustaw opublikowano Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2020 r. w sprawie wydatków budżetu państwa, które w roku 2020 nie wygasają z upływem roku budżetowego. Dotyczy ono m.in. budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.

Jak czytamy w dokumencie, blisko 400 mln zł z budżetu MON na rok 2020 zostało przesuniętych na 2021 rok. Ściślej, chodzi dokładnie o 397 746 677 złotych. Dotyczy to łącznie prawie 60 zadań w ramach budżetu resortu obrony.

Największe przeniesienie środków dotyczy „remontu czołgów T-72 z modyfikacją”, czyli prac nad zmodyfikowaniem wozów T-72M1 do wersji T-72M1R. Na ten cel przeznaczono ponad 118,74 mln złotych. Całość prac, zgodnie z założeniami mających dotyczyć ponad 300 czołgów, ma kosztować prawie 1,75 mld zł.

Według nieoficjalnych informacji pojawiających się w przestrzeni medialnej, przeniesienie środków na ten cel dotyczy czołgów, których z powodu pandemii nie zdążono wyremontować w 2020 roku. Prawdopodobnie chodzi o kilkanaście pojazdów, które mogą trafić do armii w pierwszym miesiącach obecnego roku.

Inne decyzje ws. przesunięcia środków na ten rok dotyczą takich zadań, jak np. mundury polowe (ponad 3,5 mln zł), trzewiki zimowe (niecałe 1,9 mln zł), remont śmigłowca Mi-17 (3,1 mln zł), remont śmigłowców Mi-24 (3,27 mln zł), remont wozów zabezpieczenia technicznego (10,5 mln zł) czy budował szpitala modułowego WIM (26,7 mln zł).

Jak informowaliśmy, w lipcu 2019 roku podpisano umowę o wartości 1,749 mld zł brutto na remont i modyfikację do 318 egzemplarzy czołgów T-72. Kontrakt został podpisany pomiędzy 1. Regionalną Bazą Logistyczną w Wałczu, a konsorcjum w skład którego wchodzą: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider), Zakłady Mechaniczne „BUMAR – ŁABĘDY” S.A. oraz Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. W prace modyfikacyjne mają zostać też zaangażowane takie spółki z PGZ, jak np. PCO oraz OBRUM. Zakończenie prac przewidziano na 2025 rok. Pierwsze wyremontowane pojazdy zostały przekazane w grudniu 2019 roku.

Przypomnijmy, że wcześniej, poza remontem, planowano kompleksową modernizację czołgów T-72. Program ten został jednak mocno ograniczony, ze względu na brak wystarczających środków finansowych. Plany remontowo-modernizacyjne T-72 mocno skrytykował były dowódca Wojsk Lądowych, gen. broni Waldemar Skrzypczak. Jego zdaniem to w istocie decyzja polityczna mająca na celu ratowanie Bumaru, a podstawowym problemem jest to, iż te czołgi mają dziś niewiele do powiedzenia na współczesnym polu walki.

Przypomnijmy, że według Ministerstwa Obrony Narodowej, w Polsce czołg T-72 jest poddawany remontowi z modyfikacją, a nie modernizacji”. W odpowiedzi na interpelację poselską zaznaczono, że maszyny te są podstawowym wyposażeniem batalionów czołgów w Polsce i utrzymanie ich w sprawności do czasu wprowadzenia na wyposażenie czołgu nowej generacji jest niezbędne. Wiadomo też, że prace mają polegać na względnym podniesieniu możliwości pojazdów, m.in. poprzez zmianę systemu kierowania ogniem, w sposób niskokosztowy i niewymagający istotnych zmian w sposobie obsługi, z uwagi na to, że wiele z nich mieliby obsadzać rezerwiści.

Przeczytaj: Gen. Skrzypczak dla Kresy.pl: u nas nie ma modernizacji czołgów T-72, jest „pudrowanie g…a”

dziennikustaw.gov.pl / Kresy.pl

1 odpowieź

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. 1000_szabel
    1000_szabel :

    Zamiast rozdawać populistyczne 500, 1000, etc. Plus, czy dawać bezzwrotne pożyczki niewypłacalnej Ukrainie, wystarczyło zatrzymać te środki finansowe, nie niszczyć rolnictwa (tak piję do obejścia się z hodowcami wieprzowiny i zwierząt futerkowych, bo to też są/byli podatnicy) oraz sprawnie zarządzać państwem w dobie Covidu. I budżet byłby wtedy większy, i rządzący nie straciliby poparcia. No, ale jak na dziadowskie rządy przystało, zrobili wszystko na opak.