Według danych Chińskich Kolei Państwowych transport towarów pociągami do Europy szybko rośnie.

Według chińskiego przewoźnika państwowego liczba pociągów towarowych Chiny-Europa osiągnęła w styczniu poziom 1165, co oznacza wzrost o 66 proc. w porównaniu do stycznia roku poprzedniego, podała w niedzielę agencja informacyjna Xinhua.

Według chińskich kolei styczeń był dziewiątym miesiącem z rzędu, w którym liczba kursów pociągów towarowych na trasie Chiny-Europa przekroczyła 1000.

Pociągi towarowe przewiozły w zeszłym miesiącu 109 000 dwudziestostopowych kontenerów towarowych, co oznacza wzrost o 73 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Koleje chińskie twierdzą, że to właśnie transport pociągowy odegrał “kluczową rolę w stabilizacji międzynarodowego łańcucha dostaw logistycznych” oraz “walce z epidemią COVID-19”. Grupa podała, że od wybuchu epidemii pociągami wysłano około 9,97 miliona sztuk materiałów medycznych i sanitarnych o wadze 80 000 ton do krajów europejskich, przy czym wyszczególnione zostały trzy: Niemcy, Belgia i Polska.

Transport kolejowy ma kluczowe znaczenie w strategii Chin “Pasa i szlaku”, zwanej w Europie także strategią “nowego jedwabnego szlaku”. Zakłada ona udrożnienie mas lądowych Eurazji dla przewozu towarów. Nacisk na zwiększenie roli transportu lądowego ze strony Chin wynika z przewagi jak USA ciągle utrzymują na światowych oceanach, efektywnie kontrolując przestrzeń przez którą przebiegają obecnie główne szlaki handlowe. Eksport ciągle odgrywa dużą rolę w chińskim PKB.

Zwiększenie się kolejowych przewozów z Chin do Europy już doprowadziło do osiągnięcia kresu wydolność polskiego terminalu w Małaszewiczach, gdzie kontenery przeładowywane są ze składów z rosyjskim rozstawem kół na pociągi z rozstawem europejskim. W związku z tym przygotowywana już jest znaczna rozbudowa tego terminalu. Polska może zarobić dzięki tej chińskiej strategii 48 mld dol. do 2040 r.

xinhuanet.com/kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply