Klaipedos Smelte, terminal kontenerowy portu w Kłajpedzie na Litwie, chce zabrać portowi w Gdańsku klientów z Azji oferując im tańszy i szybszy transport ładunków do północnej Europy- podał w niedzielę portal polskiej mniejszości na Litwie L24.lt, powołując się na IHS Media.
Mediterranean Shipping Co., światowy lider w globalnym transporcie kontenerowym, dodał terminal w Kłajpedzie do listy portów, do których mogą zawijać jego kontenerowce na liniach z Australii, Azji i Afryki, tworząc w ten sposób konkurencję dla terminala w Gdańsku. Jak podały IHS Media w rezultacie spedytorzy będą mogli korzystać z tańszych o 10 procent taryf oferowanych przez Litwinów w porównaniu do cen obowiązujących w Gdańsku.
Gdańsk pobiera od 400 do 450 dolarów za TEU [jednostka pojemności odpowiadająca kontenerowi o długości 20 stóp – red.], do tego dochodzą koszty ważenia w wysokości 110-120 dolarów. Choć te taryfy są niższe niż w Petersburgu w Rosji, są wyższę niż w terminalu Klaipedos Smelte, który pobiera od 350 do 400 dolarów za TEU plus 100 dolarów za ważenie. – podaje IHS Media.
W Kłajpedzie niższe są także koszty transportu do portów docelowych. Podczas gdy rejs na linii Gdańsk-Helsinki kosztuje 580-700 dolarów za TEU, kurs Kłajpeda-Helsinki kosztuje 500-600 dolarów za TEU. Nie bez znaczenia jest także to, że z Kłajpedy na północ Morza Bałtyckiego jest bliżej niż z Gdańska.
Dyrektor Klaipedos Smelte Rimantas Yushka ma także nadzieję, że współpraca z Mediterranean Shipping Co. pozwoli na eksportowanie produktów na południe Europy, Bliski Wschód i Wschodniej Afryki bez przeładunków w Zachodniej Europie.
IHS zauważa, że po rozbudowie planowanej na przyszły rok Klaipedos Smelte zwiększy swoje możliwości przeładunkowe od dwóch do trzech razy.
Przypomnijmy, że polskie władze forsują inwestycję w drogę międzynarodową Via Carpatia, która ma skomunikować Litwę z Europą Środkową i Bałkanami, przebiegając wzdłuż wschodniej granicy Polski. Jak w styczniu br. oceniał Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, ułatwi to Kłajpedzie konkurowanie z Gdańskiem. „Każda infrastruktura, która pozwoli lepiej skomunikować inny, obcy, port zwiększa naturalnie konkurencję dla nas” – powiedział Greinke w Radiu Gdańsk. Jego zdaniem Via Carpatia powinna zmierzać do Gdańska a nie na Litwę.
Kresy.pl / L24.lt
Tak będzie,i to nie tylko klientów z Europy Płn.nam zabiorą,ale wkrótce (dzięki tej osławionej trasie budowanej w Polsce) klientów z płd.Europy.Oczywiście wszystko za aprobatą “naszych”polityków ,którzy wytłumaczą narodowi ,że Litwa jest mała,musi zarabiać i do tego mają port w Kłajpedzie.
@jwu Dokładnie. Nasi jeszcze ich wspierają budując “via Carpathia” do Kłajpedy, a nie do Gdańska! Już takiej antypolskiej polityki to chyba nigdy, od 1000 lat nie było !
Warunki nie sprzyjają tam budowie wielkiego portu,zwłaszcza zimą gdy zatoka fińska pokrywa się lodem.
@tagore W artykule jest o Kłajpedzie ,a ona w zatoce fińskiej nie leży.
@jwu Istotnie ,nie Kłajpeda nie leży w zatoce Fińskiej. Jednak kra
z niej i zat. Botnickiej utrudnia żeglugę.Szybkie kontenerowce nie lubią takiej okolicy.