Klaipedos Smelte, terminal kontenerowy portu w Kłajpedzie na Litwie, chce zabrać portowi w Gdańsku klientów z Azji oferując im tańszy i szybszy transport ładunków do północnej Europy- podał w niedzielę portal polskiej mniejszości na Litwie L24.lt, powołując się na IHS Media.

Mediterranean Shipping Co., światowy lider w globalnym transporcie kontenerowym, dodał terminal w Kłajpedzie do listy portów, do których mogą zawijać jego kontenerowce na liniach z Australii, Azji i Afryki, tworząc w ten sposób konkurencję dla terminala w Gdańsku. Jak podały IHS Media w rezultacie spedytorzy będą mogli korzystać z tańszych o 10 procent taryf oferowanych przez Litwinów w porównaniu do cen obowiązujących w Gdańsku.

Gdańsk pobiera od 400 do 450 dolarów za TEU [jednostka pojemności odpowiadająca kontenerowi o długości 20 stóp – red.], do tego dochodzą koszty ważenia w wysokości 110-120 dolarów. Choć te taryfy są niższe niż w Petersburgu w Rosji, są wyższę niż w terminalu Klaipedos Smelte, który pobiera od 350 do 400 dolarów za TEU plus 100 dolarów za ważenie. – podaje IHS Media.

W Kłajpedzie niższe są także koszty transportu do portów docelowych. Podczas gdy rejs na linii Gdańsk-Helsinki kosztuje 580-700 dolarów za TEU, kurs Kłajpeda-Helsinki kosztuje 500-600 dolarów za TEU. Nie bez znaczenia jest także to, że z Kłajpedy na północ Morza Bałtyckiego jest bliżej niż z Gdańska.

Dyrektor Klaipedos Smelte Rimantas Yushka ma także nadzieję, że współpraca z Mediterranean Shipping Co. pozwoli na eksportowanie produktów na południe Europy, Bliski Wschód i Wschodniej Afryki bez przeładunków w Zachodniej Europie.

IHS zauważa, że po rozbudowie planowanej na przyszły rok Klaipedos Smelte zwiększy swoje możliwości przeładunkowe od dwóch do trzech razy.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

Przypomnijmy, że polskie władze forsują inwestycję w drogę międzynarodową Via Carpatia, która ma skomunikować Litwę z Europą Środkową i Bałkanami, przebiegając wzdłuż wschodniej granicy Polski. Jak w styczniu br. oceniał Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, ułatwi to Kłajpedzie konkurowanie z Gdańskiem. „Każda infrastruktura, która pozwoli lepiej skomunikować inny, obcy, port zwiększa naturalnie konkurencję dla nas” – powiedział Greinke w Radiu Gdańsk. Jego zdaniem Via Carpatia powinna zmierzać do Gdańska a nie na Litwę.

Kresy.pl / L24.lt




Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

5 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz

  1. Avatar
    jwu :

    Tak będzie,i to nie tylko klientów z Europy Płn.nam zabiorą,ale wkrótce (dzięki tej osławionej trasie budowanej w Polsce) klientów z płd.Europy.Oczywiście wszystko za aprobatą „naszych”polityków ,którzy wytłumaczą narodowi ,że Litwa jest mała,musi zarabiać i do tego mają port w Kłajpedzie.