Litwa: PGNiG przejmuje stację przeładunkową LNG w Kłajpedzie

Podpisanie umowy oznacza, że PGNiG przez 5 najbliższych lat będzie wyłącznym użytkownikiem stacji przeładunkowej gazu LNG na TIR-y w litewskiej Kłajpedzie.

PGNiG poinformowało w piątek o podpisaniu pięcioletniej umowy na pełną przepustowość stacji przeładunku LNG na ciężarówki w litewskiej Kłajpedzie. Umożliwi to polskiemu koncernowi sprowadzanie gazu skroplonego drogą morską z różnych źródeł, a następnie sprzedawanie go odbiorcom. Jak poinformowano, dla PGNiG jest to istotny krok w budowie kompetencji i pozycji na tym rynku w Europie Środkowo-Wschodniej i basenie Morza Bałtyckiego.

Operatorem terminali naftowych i pływającego terminala regazyfikującego i magazynującego LNG zacumowanego w Kłajpedzie (FSRU) jest Klaipedos Nafta. Jest ona zarazem operatorem niezależnej od FSRU, nabrzeżnej stacji odbioru i przeładunku LNG małej skali, która położona jest u wejścia do portu w Kłajpedzie, w odległości około od pływającego terminala.

 

Podpisanie umowy oznacza zarazem, że polski koncern będzie wyłącznym użytkownikiem stacji przeładunkowej gazu LNG na TIR-y w Kłajpedzie

Piotr Woźniak, Prezes Zarządu PGNiG SA. powiedział, że „dzięki użytkowaniu nabrzeżnej stacji odbioru i przeładunku LNG na Litwie, PGNiG zyska również lepszy dostęp do rynku LNG małej skali w krajach nadbałtyckich oraz zwiększy konkurencyjność swojej oferty dla odbiorców z obszaru północno-wschodniej Polski oraz Europy Środkowo-Wschodniej”. Podkreślił też, że z punktu widzenia bezpieczeństwa dostaw istotne jest to, że polska spółka będzie samodzielnie decydować od kogo kupi i sprowadzi LNG do nabrzeżnej stacji odbiorczej w Kłajpedzie.

Umowa została zawarta w obecności ministra energii Litwy Żygimantasa Vaicziunasa. Podpisali ją w Kłajpedzie prezesi PGNiG i Klaipedos Naft.

Terminal ma pięć zbiorników na LNG o pojemności 1000 m sześc. każdy. Przekłada się to na 2250 ton skroplonego gazu. Dostawy LNG odbywają się drogą wodną. Skroplony gaz dostarczają niewielkie metanowce, 30 razy mniejsze od dużych jednostek tego typu, lub tzw. bunkierki.

Czytaj także: Do Polski przybył statek przewożący LNG z USA dla Ukrainy

dorzeczy.pl / money.pl / Kresy.pl

2 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply

  1. jazmig
    jazmig :

    Litwa ponosiła straty na tym terminalu, bo nie miała odbiorców na LNG po cenach, jakie ten gaz naprawdę kosztuje. Sąsiednie państwa nie były zainteresowane drogim gazem z Litwy, wobec taniego gazu rosyjskiego z rurociągów. To mi wygląda na zakup ratunkowy dla Litwy, bo skoro Litwa nie potrafiła wykorzystać tego terminalu, to tym bardziej PGNiG na tym straci, a nie zarobi.