Budowa terminalu kontenerowego w Świnoujściu zyskała ostateczną decyzję środowiskową – poinformował wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Niemieckie organizacje ekologiczne, które zaskarżyły decyzję, nie uzyskały jej uchylenia. Inwestycja, której koszt szacowany jest na ponad 10 miliardów złotych, ma zostać ukończona na przełomie 2028 i 2029 roku.
W poniedziałek wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że inwestycja dotycząca budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu otrzymała ostateczną decyzję środowiskową. Decyzja ta otwiera drogę do dalszej realizacji projektu, który ma zakończyć się na przełomie 2028 i 2029 roku.
Wiceminister napisał na platformie X: „Zaskarżenie przygotowane przez m.in. niemiecką organizację pozarządową nie zostało uwzględnione i uzyskaliśmy ostateczną decyzję środowiskową. Kolejny bardzo ważny krok w realizacji inwestycji wykonany”. Dodał również, że nowy terminal będzie obsługiwać największe kontenerowce świata, co przyniesie istotne korzyści gospodarcze oraz wpłynie na bezpieczeństwo kraju.
Zobacz też: Niemcy przeciwko budowie portu kontenerowego w Świnoujściu
Decyzja środowiskowa była przedmiotem sporu, ponieważ niemieckie organizacje ekologiczne, w tym Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern (BLV), w listopadzie 2023 roku złożyły skargę do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Jak informował Deutsche Welle, ekolodzy zarzucali polskim organom, że analiza środowiskowa nie uwzględniła wpływu inwestycji na obszary chronione, zarówno w Polsce, jak i w Niemczech.
„Polskie i niemieckie obszary Natura 2000 od strony morza i lądu nie zostały w ogóle uwzględnione w tej analizie” – mówił w grudniu 2023 roku prezes BLV Rainer Sauerwein. Organizacja podkreślała również brak zastosowania europejskich standardów, takich jak scoping, oraz niewystarczające zaangażowanie niemieckich organizacji ekologicznych w proces konsultacji transgranicznych.
Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu jest jedną z kluczowych inwestycji w sektorze morskim w Polsce. Za jego realizację odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Projekt zakłada budowę nowoczesnej infrastruktury zdolnej do obsługi największych kontenerowców oceanicznych, które będą wpływać na Morze Bałtyckie.
Zobacz też: Co dalej z portem kontenerowym w Świnoujściu? “Larum po stronie niemieckiej”
W lutym 2024 roku, podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Arkadiusz Marchewka poinformował, że budowa terminalu potrwa od 2023 do 2028 roku. Koszt inwestycji oszacowano na ponad 10 miliardów złotych.
Terminal powstanie na wschód od falochronu terminala LNG, na zalądowionym obszarze Zatoki Pomorskiej. Będzie miał bezpośrednie połączenie z siecią transportową, co umożliwi sprawny transport towarów zarówno drogą morską, jak i lądową. Nowy terminal kontenerowy w Świnoujściu ma znacząco wzmocnić pozycję Polski w międzynarodowej wymianie handlowej.
Kresy.pl/Interia
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!