Czesi zbudują kanał wodny do Polski

Rząd Czech zatwierdził przygotowania do budowy pierwszego odcinka kanału wodnego Dunaj-Odra-Łaba na Odrze między Ostrawą a granicą Polski – poinformował minister transportu Czech Karel Havlíček w poniedziałek na Twitterze.

Jak przekazał portal Rmx.news, minister transportu Czech Karel Havlíček poinformował o zatwierdzeniu przez rząd pierwszego odcinka kanału wodnego Dunaj-Odra-Łaba na Odrze między Ostrawą a granicą Polski.

“Znaczący krok do umocnienia transportowego, gospodarczego, energetycznego, wodnego i rekreacyjnego regionu morawsko-śląskiego. Międzynarodowy projekt przygotowania żeglowności Odry na odcinku Koźle – Ostrawa dostał właśnie zielone światło dla rządu” – napisał Havlíček.

Koszt pierwszego etapu szacuje się na 554 miliony euro. Budowa kanału mogłaby rozpocząć się po 2030 roku. Pierwszy odcinek rozpocznie się na Odrze w ostrawskiej dzielnicy Svinov i będzie prowadził do granicy z Polską. Stamtąd połączy się z odcinkiem polskim.

Po stronie czeskiej budowa powinna obejmować przebudowę siedmiu dróg i jednego mostu kolejowego, a także dwóch komór śluz oraz budowę portu w Svinovie. Zgodnie z dokumentem ministerstwa transportu, dla jak najbardziej efektywnego wykorzystania drogi wodnej, kanał powinien mieć 5 metrów głębokości i około 40 metrów szerokości.

„Projekt wydaje się być wykonalny. Badanie potwierdziło, że ma on sens i pomoże regionowi” – przekonywał minister Havlíček.

Zdaniem ministerstwa, uczynienie Odry zdatną do żeglugi ułatwiłoby regionalnemu przemysłowi dostęp do rynków europejskich i światowych. Kanał mógłby również służyć do celów rekreacyjnych i turystycznych.

O ile budowa odcinka od Svinova do granicy z Polską ma kosztować 554 miliony euro, o tyle prace na polskiej części będą kosztować ponad miliard. Kraje mają prowadzić ze sobą stałe negocjacje, jednak odcinek od Ostrawy do Polski stałby się pierwszą częścią korytarza wodnego.

Pierwotny plan zakładał połączenie Odry z Dunajem i Łabą. Według studium wykonalności cały projekt miał kosztować ponad 21 i pół miliarda euro.

Zobacz też: Aleksandr Łukaszenko oskarża Polskę, Wielką Brytanię i Czechy o sterowanie protestami

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

Zdaniem zwolenników projektu, który od dawna lansował prezydent Miloš Zeman, kanał przyniósłby nowe możliwości gospodarcze. Jednocześnie może pomóc zanikającemu przemysłowi żeglugowemu w Czechach i umożliwić lepsze zarządzanie wodą.

Ekolodzy twierdzą jednak, że korytarz zniszczyłby pozostałości stosunkowo naturalnych ekosystemów Europy Środkowej i miałby znaczący negatywny wpływ na krajobraz kraju i zaopatrzenie w wodę.

Zobacz też: Czechy kupią izraelski system obrony powietrznej Spyder

Kresy.pl/Rmx.news

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply