Podczas wizyty prezydenta Andrzeja Dudy w Wietnamie podpisano umowę kredytową obejmującą głównie kontrakt, wart 200 mln euro, na dostarczenie Wietnamczykom sześciu statków poszukiwawczo-ratowniczych typu SAR.
W dniu 28 listopada br., podczas wizyty w Wietnamie prezydent Andrzej Duda oraz jego wietnamski odpowiednik, Trần Đại Quang, podpisali ramową umowę kredytową. Jej zasadniczym elementem jest kontrakt dotyczący dostarczenia Wietnamowi sześciu morskich jednostek poszukiwawczo-ratowniczych typu SAR (ang. Search And Rescue).
PRZECZYTAJ: Polska udziela Wietnamowi 900 mln zł pożyczki. „To perspektywiczny rynek, otwarty na Polskę”
Kontrakt dotyczy jednostek typu RMDC 3074, zaprojektowanych specjalnie dla warunków panujących na Morzu Południowo-Chińskim.
Wartość kontraktu wynosi ok. 200 mln euro, które trafią do polskiej branży okrętowej. Rolę brokera i koordynatora w projekcie pełni Cenzin, wchodzący w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Wcześniej przez kilka lat trwały negocjacje z Narodowym Komitetem Poszukiwawczo-Ratowniczym Wietnamu.
Portal-morski.pl informuje, że pierwsze dwa statki zostaną w całości zbudowane w Polsce. Kolejne cztery powstaną również w naszych stoczniach, ale w pakietach, które zostaną złożone w całość w stoczni wskazanej przez Wietnamczyków. Ponadto, umowa obejmuje dostarczenie m.in. dokumentacji projektowej i wyposażenia do budowy czterech jednostek w stoczni wietnamskiej. W pracach tych będą uczestniczyć polscy specjaliści. Projekt ma potrwać około 4 lat, przy czym rozpoczęcie kolejnych etapów jest uzależnione od spełnienia warunków wykonania etapów poprzedzających.
W najbliższych miesiącach planowane jest podpisanie umowy wykonawczej, która będzie finansować projekt. Możliwe, że budowa pierwszej jednostki, w stoczni Remontowa Shipbuilding, rozpocznie się już w przyszłym roku. Projekt koncepcyjny statku opracowało biuro Remontowa Marine Design & Consulting.
Jednostki typu SAR to wysoko wyspecjalizowane statki ratownicze, służące do prowadzenia działań w morskiej strefie odpowiedzialności danego kraju. Dzięki nim możliwe jest udzielanie pomocy medycznej, a także prowadzenie długotrwałych działań poszukiwawczych w każdych warunkach pogodowych.
Ze względu na długość linii brzegowej Wietnamu, wynoszącą 3444 km, czyli niewiele mniej niż łączna długość granic Polski, kraj ten ma specyficzne potrzeby dotyczące bezpieczeństwa i ochrony na wodach terytorialnych. Szczególnie w kontekście przebiegających w pobliżu kluczowych szlaków morskich.
Spółka Cenzin wcześniej współpracowała ze stocznią Remontowa Shipbuilding podczas budowy żaglowca szkolnego El-Mellah dla Algierii. Cenzin jest też dystrybutorem broni i amunicji takich marek jak Barrett, B&T, Haenel, Mossberg czy Colt, a także stałym dostawcą kluczowych polskich jednostek specjalnych.
Portalmorski.pl / Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!