Podczas wizyty prezydenta Andrzeja Dudy w Wietnamie podpisano umowę kredytową obejmującą głównie kontrakt, wart 200 mln euro, na dostarczenie Wietnamczykom sześciu statków poszukiwawczo-ratowniczych typu SAR.

W dniu 28 listopada br., podczas wizyty w Wietnamie prezydent Andrzej Duda oraz jego wietnamski odpowiednik, Trần Đại Quang, podpisali ramową umowę kredytową. Jej zasadniczym elementem jest kontrakt dotyczący dostarczenia Wietnamowi sześciu morskich jednostek poszukiwawczo-ratowniczych typu SAR (ang. Search And Rescue).

PRZECZYTAJ: Polska udziela Wietnamowi 900 mln zł pożyczki. „To perspektywiczny rynek, otwarty na Polskę”

Kontrakt dotyczy jednostek typu RMDC 3074, zaprojektowanych specjalnie dla warunków panujących na Morzu Południowo-Chińskim.

Wartość kontraktu wynosi ok. 200 mln euro, które trafią do polskiej branży okrętowej. Rolę brokera i koordynatora w projekcie pełni Cenzin, wchodzący w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Wcześniej przez kilka lat trwały negocjacje z Narodowym Komitetem Poszukiwawczo-Ratowniczym Wietnamu.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

Portal-morski.pl informuje, że pierwsze dwa statki zostaną w całości zbudowane w Polsce. Kolejne cztery powstaną również w naszych stoczniach, ale w pakietach, które zostaną złożone w całość w stoczni wskazanej przez Wietnamczyków. Ponadto, umowa obejmuje dostarczenie m.in. dokumentacji projektowej i wyposażenia do budowy czterech jednostek w stoczni wietnamskiej. W pracach tych będą uczestniczyć polscy specjaliści. Projekt ma potrwać około 4 lat, przy czym rozpoczęcie kolejnych etapów jest uzależnione od spełnienia warunków wykonania etapów poprzedzających.

W najbliższych miesiącach planowane jest podpisanie umowy wykonawczej, która będzie finansować projekt. Możliwe, że budowa pierwszej jednostki, w  stoczni Remontowa Shipbuilding, rozpocznie się już w przyszłym roku. Projekt koncepcyjny statku opracowało biuro Remontowa Marine Design & Consulting.

Jednostki typu SAR to wysoko wyspecjalizowane statki ratownicze, służące do prowadzenia działań w morskiej strefie odpowiedzialności danego kraju. Dzięki nim możliwe jest udzielanie pomocy medycznej, a także prowadzenie długotrwałych działań poszukiwawczych w każdych warunkach pogodowych.

Ze względu na długość linii brzegowej Wietnamu, wynoszącą 3444 km, czyli niewiele mniej niż łączna długość granic Polski, kraj ten ma specyficzne potrzeby dotyczące bezpieczeństwa i ochrony na wodach terytorialnych. Szczególnie w kontekście przebiegających w pobliżu kluczowych szlaków morskich.

Spółka Cenzin wcześniej współpracowała ze stocznią Remontowa Shipbuilding podczas budowy żaglowca szkolnego El-Mellah dla Algierii. Cenzin jest też dystrybutorem broni i amunicji takich marek jak Barrett, B&T, Haenel, Mossberg czy Colt, a także stałym dostawcą kluczowych polskich jednostek specjalnych.

Portalmorski.pl / Kresy.pl

 

Oceń ten artykuł




Zbierzmy 1000 stałych darczyńców i wyłączmy wszystkie zewnętrzne reklamy na Kresach. Pomóż nam zbudować solidną dziennikarską platformę, publikującą ekskluzywne, wysokiej jakości informacje, opinie i analizy, utrzymującą się wyłącznie dzięki zaufaniu Czytelników.

Kresy.pl są w 100% oddolną obywatelską inicjatywą, nie stoją za nami ani medialne konsorcja, ani rządowe dotacje. Naszym celem jest przeciwstawianie się wszelkim formom manipulacji opinią publiczną w Polsce. W dobie wojny informacyjnej nie ma zadania bardziej palącego niż odpowiedzialne wspieranie zaufanych mediów.

Wyłącz reklamy

Wesprzyj jednorazowo

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz