Turcja wydała licencje na produkcję dronów Bayraktar TB2 i Akinci na Ukrainie

Turecki koncern Baykar zapewnia, że plany uruchomienia na Ukrainie zakładu, produkującego drony bojowe Bayraktar TB2 i Akinci są realizowane zgodnie z harmonogramem. Pewne opóźnienia notuje za to łotewska firma Atlas, producent małych dronów.

Jak podaje serwis „Defense News”, producenci dronów z Łotwy i Turcji planują zbudować na Ukrainie swoje zakłady produkcyjne. Ich doświadczenia są jednak różne – łotewski Atlas ma już opóźnienia, natomiast u tureckiego Baykar wszystkie przebiega zgodnie z harmonogramem.

Przeczytaj: Drony Bayraktar będą produkowane na Ukrainie

Haluk Bayraktar, dyrektor wykonawczy Baykar w październiku 2022 roku mówił, że prace budowlane w lokalnej spółce zależnej, LLC Avia Ventures, posuwają się zgodnie z planem i zakład zostanie otwarty mniej więcej w 2025 roku. Avia Ventures w ubiegłym roku otrzymała licencję na import i eksport produktów wojskowych. Wykonywana jest już duża część prac przygotowawczych.

Sam projekt nabrał tempa po podpisaniu w lutym ub. roku umowy ramowej między rządami Ukrainy i Turcji, dotyczącej współpracy w obszarze przemysłu lotniczego. Dokument promuje bezpośrednie inwestycje na tym polu i tworzy korzystne warunki dla transferu technologii. Zakłada też, częściowo, specjalne zachęty podatkowe i celne dla tureckich inwestorów w sektorze lotniczym Ukrainy do stycznia 2035 r.

Ponadto, poprzez swój lokalny podmiot turecki Baykar dalej inwestuje na Ukrainie, budując centrum doskonałości technologii dronów. Wiąże się to z transferem technologii w celu stworzenia miejsca produkcji dronów tej firmy.

Turcy poinformowali też, że otrzymali już od Turcji odpowiednie licencje, zezwalające na pełną produkcję na Ukrainie bezzałogowców Bayraktar TB2 i Akinci. Łącznie, strona turecka zainwestowała w budowę tej infrastruktury 95,5 mln dol.

W innej sytuacji jest łotewska firma Atlas, produkująca małe, poręczne drony, głównie tricopter Atlas Pro. Jeszcze w 2022 roku kierownictwo firmy przyznawało otwarcie, że chce na początku tego roku stworzyć na Ukrainie swój zakład badawczo-rozwojowy oraz fabrykę. Teraz informują, że choć z tym pierwszym się udało, to budowa fabryki notuje pewne opóźnienia, częściowo z powodu biurokracji. Jej otwarcie zostało odłożone w czasie do czasu rozwiązania tych problemów.

Atlas od grudnia dostarczył na Ukrainę około 200 dodatkowych dronów Atlas Pro, zaś obecnie prawie 90 proc. produkcji kierowane jest do Kijowa. Firma opracowuje obecnie nowe systemy, które będą przypominały „kieszonkowe drony” dla żołnierzy.

Jednocześnie, ukraińscy żołnierze zgłaszali Łotyszom, że ich drony Atlas Pro podatne na zakłócanie. Ma to być częściowo spowodowane zmodernizowaniem przez Rosję jej zdolności w zakresie walki elektronicznej na polu bitwy. Firma Atlas pracuje nad tym, poprzez wdrażanie aktualizacji oprogramowania, które umożliwiłyby szybsze przesyłanie danych do stacji naziemnej, bez korzystania z Internetu lub sieci komórkowych.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2021 roku szef tureckiego koncernu Baykar zapowiedział, że budowa na Ukrainie centrum szkoleniowego dronów Bayraktar TB2 i zakładu produkującego te maszyny będą realizowane ze środków tureckich. Ukraina jest jednym z głównych, poza Turcją, użytkowników tych bezzałogowców, co nie podoba się Rosji. Ponadto, we wrześniu 2021 r. turecki Baykar i ukraińska Motor Sicz podpisały umowę ws. współpracy. Chodzi o drony rozpoznawczo-uderzeniowe Akinci. Co więcej, Turcy oferują Ukrainie artyleryjskie zestawy przeciwlotnicze Korkut.

defensenews.com / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply