Ukraińskie media branżowe wskazują, że stałe zamówienia eksportowe na silniki lotnicze przyczynią się do przyspieszenia powstania na Ukrainie zakładu produkującego drony Bayraktar TB2.

Jak podają ukraińskie media, podczas wystawy Teknofest-2021 w Stambule, turecki Baykar Makina i ukraińska Motor Sicz podpisały umowę o współpracy. Jej szczegóły nie zostały ujawnione. Zwrócono jednak uwagę na wypowiedź Haluka Bayraktara, głównego dyrektora przedsiębiorstwa Baykar, który zachwalając nowe drone uderzeniowe Akinci mówił o „efektywnej współpracy” z ukraińskimi producentami silników, firmami Iwczenko-Progress i Motor Sicz. „To krytycznie ważne dla naszych krajów, żeby wspierać się wzajemnie”.

Według państwowej ukraińskiej agencji Ukrinform, słowa szefa Baykar Makina świadczą o tym, że współpraca ukraińsko-turecka w ostatnich latach rozwija się i opiera na zasadzie obustronnie korzystnego partnerstwa. Jak podano, chodzi to zasadniczo o stałe dostawy silników AI-450 dla bezzałogowców Akinci oraz AI-25 dla opracowywanego przez Turków myśliwca bezzałogowego MIUS.

Przeczytaj: MIUS – turecki myśliwiec bezzałogowy z ukraińskim silnikiem [+FOTO]

Serwis „Defense Express” zaznacza, że negocjacje między Baykar Makina i Motor Sicz trwały długo i nie były łatwe. Pisze też, że przed wizytą na Teknofest-2021, pod koniec sierpnia, delegacja ukraińskiego koncernu uczestniczyła w ceremonii przyjęcia do służby w tureckiej armii pierwszych czterech dronów Akinci. Przypuszczalnie, to wówczas uzgodniono ostateczny kształt porozumienia.

Czytaj także: Drony Akıncı z ukraińskimi silnikami wkrótce trafią na wyposażenie sił bezpieczeństwa Turcji

Wiadomo też, że wszystkie prototypy i egzemplarze seryjne tych bezzałogowców były wyposażone w ukraińskie silniki, umożliwiające im pozostawanie w powietrzu przez ponad 24 godziny i zasięg ponad 7 tys. km na pułapie 11 km, przenosząc przy tym ładunek bojowy o masie ponad tony.

„Defense Express” pisze też, że pomiędzy 2018 rokiem a I kwartałem 2020 roku Ukraina dostarczyła do Turcji co najmniej 12 silników AI-450, dla nie mniej niż sześciu dronów Akinci. Do tureckich sił zbrojnych trafiły na razie cztery takie maszyny, przy czym Turcy planują produkować 1-2 egzemplarze miesięcznie. Portal zaznacza, że „przyszła pora kupić nową partię” ukraińskich silników dla tych dronów, licząc na długotrwałe zamówienia. Według niego, stałe dostawy silników dla seryjnie budowanych bezzałogowców będzie mieć strategiczne znaczenie dla budowy na Ukrainie zakładu produkującego drony Bayraktar TB2.

Przypomniano też, że niedawno szef MSZ Ukrainy, Dmytro Kułeba potwierdził, że taka fabryka powstanie na ukraińskim terytorium, zaś władze w Kijowie najwyraźniej chcą to przyspieszyć.

defence-ua.com / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply