Uzbekistan zajmie się rekonstrukcją linii kolejowej przebiegajacej w sąsiednim Afganistanie na trasie Hajratan – Najbabad – Marar-i-Szarif.
Odpowiednie porozumienie osiągnięto między instytucjami kolejowymi obu krajów – podała służba prasowa Uzbekiston Temir Jullari (Koleje Uzbeckistanu). Wypracowano je w toku rozmów prowadzony przez przedstawicieli dwóch instytucji w Hajratanie – afgańskim mieście położonym na granicy z Uzbekistanem przy rzece Amu-darii, przez którą wiedzie tam słynny Most Przyjaźni. Zbudowany w latach 1981-1982 przez budowlańców z ZSRR, w 1989 r. był przejściem granicznym przez który z Afganistanem wycofał się ostatni oddział Armii Radzieckiej.
8 listopada w mieście negocjowali prezes zarządu Kolei Uzbekistanu Zufarem Narzullajewem i szef kolei afgańskich Banhtem-Rahman Szarafat. Na spotkaniu poruszono kwestie wzajemnej współpracy w dziedzinie transportu kolejowego w tym odtworzenie połączenia przez Most Przyjaźni. Podczas spotkania strony osiągnęły porozumienie w sprawie wcześniejszego rozpoczęcia prac budowlanych na odcinku prowadzącym aż do afgańskiego miasta Mazar-i-Szarif czyli na długości 75 km.
„Współpraca ta otwiera nowe perspektywy dla rozwoju połączeń kolejowych pomiędzy Uzbekistanem a Afganistanem, przyczyniając się do wzmocnienia relacji handlowych i gospodarczych” – można przyczytać w oświadczeniu stron porozumienia, jakie przytoczył portal Fergana.
Linia była budowana jeszcze w 2010 r., także przez specjalistów z Uzbekistanu. Linia wyposażona została w urządzenia sygnalizacyjne, telekomunikacyjne i zasilające zgodnie z normami technicznymi i wymaganiami obowiązującymi w Uzbekistanie. Po latach dysfunkcji państwa i wojny domowej w Afganistanie wymaga jednak renowacji, a miejscami rekonstrukcji.
Czytaj także: Talibowie podpisali kontrakty na wydobycie cennych złóż
Talibowie znacznie ogranicznyli wytwórczość opium w Afganistanie
fergana.news/kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!