Pesa podpisała kontrakt ramowy z Kolejami Czeskimi na dostawę do 160 spalinowych zespołów trakcyjnych o wartości 2,5 mld zł. Na początek wyprodukuje 33 pociągi.
Jest to największe od lat zlecenie dla bydgoskiej firmy. W przetargu dla Kolei Czeskiej pokonała ona inną polską spółkę – nowosądecki Newag. Z przetargu wcześniej został wykluczony hiszpański CAF, bo jego oferta nie spełniała postawionych warunków.
Kontrakt ramowy podpisany przez Koleje Czeskie i Pesę przewiduje dostawy do 160 pojazdów w ciągu ośmiu lat, co jest maksymalną opcją zamówienia. Pierwsza umowa zakłada dostawę 33 pojazdów za ponad 514 mln zł.
Firma z Bydgoszczy dostarczy czeskiemu narodowemu przewoźnikowi spalinowe pojazdy nowej generacji dedykowane dla ruchu regionalnego, podobne do eksploatowanych przez Koleje Czeskie Linków, znanych pasażerom pod nazwą RegioShark, których dostarczono 31.
Jednostki będą fabrycznie wyposażone w system sterowania ETCS. We wnętrzu znajdzie się 115 miejsc siedzących, przestrzeń dla niepełnosprawnych, klimatyzacja, WiFi oraz gniazdka do ładowania urządzeń mobilnych.
– Eksploatowane do tej pory pociągi nie spełniają już oczekiwań klientów, nie da się w nich również zainstalować systemu ETCS. Będziemy je stopniowo zastępować nowoczesnymi, komfortowymi pojazdami, które mają zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Za pierwsze 33 jednostki zapłacimy prawie 3 mld koron – powiedział Ivan Bednárik, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny ČD.
Pociągi będą przystosowane do transportu osób na wózkach inwalidzkich, z platformą umożliwiającą wjazd oraz z dedykowaną niepełnosprawnym przestrzenią pasażerską. Zostaną też wyposażone w ekologiczne toalety w obiegu zamkniętym, umożliwiające korzystanie z nich również na stacjach, podczas postojów. Znajdą się w nich też składane przewijaki.
Pociągi będą stopniowo wprowadzane od 2023 roku do eksploatacji w regionach środkowoczeskim, pardubickim, południowoczeskim, wysoczyńskim i w Pradze.
– Cieszę się, że otwieramy kolejny rozdział w relacjach CD i PESA, zwłaszcza , że za nami lata dobrej współpracy. Eksploatowanych od 2014 roku 31 Regio Sharków było i jest naszą najlepszą wizytówką i zapewniam, że pojazdy nowej generacji będą technologicznym krokiem naprzód i zagwarantują pasażerom Ceskich Drah bezpieczeństwo i komfort. Będące wyposażone w najnowocześniejsze, niskoemisyjne silniki klasy Stage V i wiele rozwiązań technicznych spełniających wymagające europejskie normy – stwierdził Krzysztof Zdziarski prezes Pesy.
Pesa uzyskała do tej pory 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 253 pociągi oraz 172 tramwaje. Pojazdy bydgoskiej firmy wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i Kaliningradu.
Obecnie spółka produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii.
CZYTAJ TAKŻE: PKP Intercity podpisało z Pesą kolejną umowę ws. modernizacji. Jej wartość wynosi 540 mln zł
Kresy.pl / forsal.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!