Jak poinformował na konferencji prasowej prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel, w czwartek zarządca infrastruktury kolejowej ogłosił przetargi na inwestycje kolejowe o wartości 4,6 mld zł.

Najistotniejsze planowane inwestycje w ramach ogłoszonych przetargów to m.in. przebudowa linii Katowice-Katowice Ligota, modernizacja całej linii Chabówka-Nowy Sącz, a także przebudowa stacji w Ostródzie.

Merchel przypomniał też, w 2022 roku wartość wszystkich ogłoszonych przetargów sięga już 11 mld zł.

 

Z kolei minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił na konferencji prasowej, że informacje o przetargach to dobre wiadomości dla wszystkich tych, którzy często przez kilkadziesiąt lat oczekiwali na konkretne inwestycje kolejowe w regionach.

„Kolej może służyć jako element potwierdzający, że polityka klimatyczna w dobrym słowa znaczeniu jest w Polsce realizowana. Dajemy przykład innym państwom UE, że można stawiać na kolej jako ekologiczny środek transportu” – powiedział minister Adamczyk.

Wcześniej pisaliśmy, że według prognozy IATA przygotowanej dla Centralnego Portu Komunikacyjnego, zakładana roczna przepustowość pierwszego etapu Portu Solidarność to 40 mln pasażerów i 1 mln ton cargo. Dzięki CPK, w 2040 roku polskie lotniska miałyby obsługiwać już 100 mln pasażerów.

Czytaj więcej: Prognozy przepustowości IATA dla CPK: 40 mln pasażerów w pierwszym roku działania

Przeczytaj także: Terminal Małaszewicze zwiększa przepustowość

W koncepcji CPK określono, że łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej o nowe odcinki związane z budową infrastruktury dla systemu przewozów opartego o CPK przewidziane na lata 2020-2030 wynosić będą 35–40 mld zł. Pełne wydatki kolejowe nie zostały zawarte w Koncepcji CPK, gdyż na tym etapie nie było przesądzone czy w zaproponowanym kształcie rozbudowa systemu kolejowego będzie realizowana, jak również nie wskazano, który z podmiotów, spółka CPK czy PKP PLK SA będzie te inwestycje realizował.

W czerwcu 2020 r. zarząd CPK sp. z o.o. zatwierdził Plan inwestycyjny Komponentu Kolejowego do 2034 roku określający zestawienie inwestycji kolejowych koniecznych dla funkcjonowania przyszłego portu lotniczego. Dwie najistotniejsze inwestycje – budowa linii kolejowej nr 85 na odc. Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana oraz budowa węzła kolejowego CPK – mają zapewnić dostęp lotniska do Centralnej Magistrali Kolejowej. W CPK sp. z o.o. zostało uruchomionych 12 projektów kolejowych.

Przeczytaj więcej: NIK o CPK: szereg pozytywnych ocen, wystąpiły jednak nieprawidłowości – termin realizacji jest zagrożony

CZYTAJ TAKŻE: Centralna Magistrala Kolejowa ma być gotowa do procesu certyfikacji do prędkości 250 km/h w 2023 roku

PAP / pb.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply