Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego jest megalomański – powiedział w Radiu dla Ciebie marszałek województwa mazowieckiego. Adam Struzik.

Według Struzika projekt CPK wymaga weryfikacji. Polityk odniósł się w ten sposób do trwających audytów inwestycji.

“Ten projekt jest przewymiarowany i megalomański. To wizja megalotniska w jednym miejscu dla stu milionów pasażerów, które będzie kosztowało dziesiątki, jeżeli nie setki miliardów złotych. Moim zdaniem ten projekt należy zweryfikować” – stwierdził.

Adam Struzik to od 2001 roku marszałek województwa mazowieckiego oraz od 2015 roku wiceprezes PSL.

Samorząd województwa mazowieckiego jako współwłaściciel Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, który regularnie wspiera finansowo. Samorząd deklaruje także chęć wykupu udziałów w spółce zarządzającej lotniskiem od dwóch rządowych instytucji – Agencji Mienia Wojskowego i Polskich Portów Lotniczych.

Krytycy – tacy jak ekspert lotniczy Maciej Wilk – zauważają, że lotnisko w Modlinie położone jest w obszarze, w którym występuje najbardziej zwarte w skali kraju poparcie dla partii marszałka województwa.

“Tak oto rozwój infrastrukturalny Polski staje się zakładnikiem interesików Marszałka Województwa Mazowieckiego, dla którego najwidoczniej Mazowsze ogranicza się do dawnego woj. płockiego i ciechanowskiego” – twierdzi Wilk.

Projekt CPK regularnie krytykują także przedstawiciele Ryanaira, który jest niemalże monopolistą na lotnisku w Modlinie – a jego opłaty określa się jako “śmiesznie niskie” w porównaniu z innymi lotniskami w kraju.

Przypomnijmy, że szef tanich linii lotniczych Ryanair Michael O’Leary oświadczył, że rząd Donalda Tuska nie ma “wizji” tworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tak ma wynikać z jego rozmów z przedstawicielami obecnej władzy. Szef irlandzkich tanich linii kilkakrotnie krytykował pomysł CPK i cieszy się, że rząd Donalda Tuska ma podobne podejście. Forsuje zarazem ideę rozwoju lotniska w Modlinie.

W styczniu O’Leary stwierdził, odnosząc się do projektu CPK: “To był głupi plan głupiego rządu”. “Jeśli masz dwa i pół lotniska w Warszawie, to nie wydajesz 10 mld euro na nowe” – kontynuował. “Ryanair nigdy nie poleci z CPK, a jesteśmy największym przewoźnikiem w Polsce” – zadeklarował.

Jak informowaliśmy, spółka CPK miała przedstawić audyt finansowy na początku kwietnia br. Z powodu unieważnienia 4 przetargów, zdecydowano, że… audyt prowadzony będzie siłami spółki, Biura Pełnomocnika ds. CPK Macieja Laska oraz przy… wykorzystaniu zewnętrznych, nieznanych opinii publicznej konsultantów. Jak się okazało, w lutym br. Maciej Lasek  postulował “rozważenie” zasadności szeregu działań dotyczących inwestycji, w tym “wstrzymania postępowań administracyjnych i innych działań, które skutkują wywłaszczaniem nieruchomości, w tym w szczególności wniosków o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie CPK”.

Co ciekawe, przedstawiciel niemieckiego resortu transportu przekonywał niedawno, że Niemcy nie obawiają się budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, odcinając się zarazem od twierdzeń gazety „Die Welt”. Przypomnijmy, że w ubiegłym tygodniu na łamach tej gazety jej korespondent w Warszawie twierdził, iż CPK to wypowiedzenie wojny niemieckiemu przemysłowi lotniczemu. „Choć w tym kraju nie kończą się sukcesem żadne większe projekty infrastrukturalne, Polska buduje nowe gigalotnisko. To wypowiedzenie wojny niemieckiemu przemysłowi lotniczemu” – napisał Phillip Fritz.

Przeczytaj: Nadal nie wiadomo co z CPK. Tymczasem lotnisko Zielona Góra podpisało porozumienie z lotniskiem Berlin-Neuhardenberg

Przedstawiciele obecnej większości parlamentarnej deklarowali podczas kampanii wyborczej, że zatrzymają projekt, nazywając go “megalomańskim” i “przeskalowanym”, a także zasłaniając się interesem lotnisk regionalnych.

Dodajmy, że Austriacy chcą, aby lotnisko Schwechat w Wiedniu było największym centrum przesiadkowym w tej części Europy. Inwestycja zakończy się w 2027 roku, czyli wówczas, gdy według najambitniejszych planów miał ruszyć CPK. Wiedeń “wykorzystuje czas dyskusji nad programem inwestycyjnym w CPK i po prostu buduje swoje” – podkreślała Rzeczpospolita.

Kresy.pl / rdc.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply