Na Litwie trwają przygotowania na wypadek ewentualnego zamknięcia granicy z Białorusią, a z Polską konsultowana jest alternatywna trasa pomijająca tej kraj. Poinformował o tym litewski minister transportu i polityk Akcji Wyborczej Polaków na Litwie-Związku Chrześcijańskich Rodzin, Jarosław Narkiewicz.

We wtorek litewski minister transportu i ważny polityk polskiej partii na Litwie (AWPL-ZChR), Jarosław Narkiewicz, w wywiadzie dla radia LRT przyznał, że Republika Litewska przygotowuje się na ewentualność zamknięcia granicy z Białorusią. Jednocześnie poinformował, że trwają przygotowania do stworzenia w takim przypadku alternatywnej trasy przewozowej z pominięciem Białorusi. W tej sprawie prowadzone są rozmowy ze stroną polską.

„W tym tygodniu z ministrem infrastruktury Polski [Andrzejem Adamczykiem – red.] będziemy rozmawiali właśnie o zwiększeniu przepustowości przez Polskę w przypadku, jeżeli w krytycznym momencie przyjdzie pominąć Białoruś” – powiedział Narkiewicz.

Minister zaznaczył też, że jego resort kontaktuje się również z Ukrainą, by zwiększyć przepustowość na granicy polsko-ukraińskie, a także z Łotwą. W tym drugim przypadku dotyczy to poprawy infrastruktury na przejściach granicznych pomiędzy Łotwą a Rosją.

Przypomnijmy, że prezydent Białorusi Aleksandr Łukaszenko pojawił się w nieoczekiwanie w ubiegły czwartek na forum kobiet „Dla Białorusi” i oświadczył, że kraj zamknie granice z Litwą i Polską, a także wzmocni granicę z Ukrainą. Zaapelował też do narodów Litwy, Polski i Ukrainy: „Powstrzymajcie swoich szalonych polityków, nie pozwólcie na wybuch wojny”.

Mimo tak zdecydowanych zapowiedzi, informacje ze strony służb granicznych czy osób zainteresowanych wskazywały, że granice białoruskie na zachodzie tego kraju nie zostały faktycznie zamknięte, jednak pojazdy wjeżdżające na Białoruś są skrupulatnie kontrolowane przez służby, niepozwalające wwozić niczego zagranicznego.

Narkiewicz powiedział z kolei, że na granicy litewsko-białoruskiej nie ma kolejek i „praca odbywa się w normalnym trybie”. Jednocześnie prezes Litewskiego Zrzeszenia Przewoźników Linava Romas Austinskas skarży się, że strona białoruska zdecydowanie zaostrzyła kontrolę ciężarówek na granicy z Litwą. Z tego względu, przewoźnicy mają opóźnienia w dostawach towarów. Tym samym w górę poszły koszty przewozu, gdyż przewoźnicy sami powinni zapłacić za dodatkową kontrolę na granicy.

ak informowaliśmy, w czwartek w Wilnie odbyły się międzyrządowe polsko-litewskie konsultacje. Przewodzili im premierzy Polski i Litwy, tj. Mateusz Morawiecki i Saulius Skvernelis. W rozmowach udział wzięło 21 członków rządu: 12 ze strony polskiej i 9 ze strony litewskiej. W skład polskiej delegacji, poza szefem rządu, wchodzili: wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński; wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin; wicepremier, minister rozwoju Jadwiga Emilewicz, jak również szefowie resortów edukacji narodowej (Dariusz Piontkowski), infrastruktury (Andrzej Adamczyk), obrony narodowej (Mariusz Błaszczak), spraw wewnętrznych, klimatu, zdrowia i nauki. Według oficjalnych relacji KPRM, rządowe delegacje rozmawiały m.in. na temat współpracy gospodarczej, polityki wschodniej, kwestii bezpieczeństwa oraz wsparciu polskiej mniejszości na Litwie.

Przeczytaj więcej: Polsko-litewskie konsultacje międzyrządowe w Wilnie. Morawiecki przedstawił plan dla Białorusi, wart przynajmniej miliard euro

W ramach tych spotkań, ministrowie edukacji Polski i Litwy podpisali w Wilnie harmonogram wdrażania deklaracji ws. oświaty polskiej mniejszości narodowej w Republice Litewskiej i litewskiej mniejszości narodowej w Polsce. Strona litewska zobowiązała się m.in. do zmiany do 2022 roku statusu egzaminu maturalnego z j. polskiego na państwowy i wyposażenia szkół polskich w podręczniki do nauki języka polskiego i pozostałych przedmiotów, w tym w podręczniki zakupione w Polsce.

wilnoteka.lt / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply