Wojsko testuje lekki, opancerzony transporter rozpoznania Bóbr-3

Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznania (LOTR) Bóbr-3, opracowany przez AMZ Kutno w ramach programu „Kleszcz”, testowano pod względem właściwości amfibijnych. Wozy te mają zastąpić transportery BRDM-2.

W ramach pracy rozwojowej konsorcjum firm z AMZ-Kutno Sp. z o.o. jako liderem opracowuje „Nowy lekki opancerzony transporter rozpoznawczy LOTR” kryptonim Kleszcz, w postaci wozu Bóbr-3. W przyszłości ma on zastąpić użytkowane przez polskich żołnierzy pojazdy BRDM-2. W 2020 roku informowano o wykonaniu prototypu transportera i o rozpoczęciu badania na zgodność z Programem Badań Wstępnych.

Kresowy Przegląd Tygodnia

Zgoda RODO: Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez FUNDACJA KOMPANIA KRESOWA, ul. Gen. Władysława Sikorskiego 166 / 0.03, 18-400 Łomża moich danych osobowych przesłanych w niniejszym formularzu w celu otrzymywania informacji drogą elektroniczną.
Możesz zrezygnować z subskrypcji w dowolnym momencie, klikając link w stopce naszych e-maili.

W ostatnim czasie żołnierze 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej testowali wóz Bóbr-3 na poligonie Biała Góra niedaleko Krosna Odrzańskiego. Chodziło o sprawdzenie, jak wóz ten poradzi sobie z forsowaniem przeszkody wodnej na Odrze.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
 

Według Dominika Dębińskiego, kierownika projektu w AMZ Kutno, badania te prowadzono przy pełnej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu, określonej w wymaganiach. Zaznaczył, że zarówno prędkość pływania, jak i parametry manewrowości zostały osiągnięte. Dodał, że podobnie było ze sprawdzaniem mobilności pojazdu.

„Na lądzie prędkość maksymalna, pokonywanie wzniesień, mobilność, a także inne przeszkody terenowe w postaci rowu, muru zostały pozytywnie ocenione przez Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej. Na obecnym etapie trwają sprawdzenia systemów specjalistycznych takich jak zdalnie sterowany moduł uzbrojenia oraz system masztowy” – powiedział Dębiński. Przypomniał, że prace nad projektem trwają od końca 2013 roku, a trwające obecnie państwowe badania kwalifikacyjne zostały zrealizowane w około 80 proc. Testy mają zakończyć się prawdopodobnie jeszcze w tym roku, natomiast zamknięcie projektu producent przewiduje w połowie 2022 roku. Następnie ruszy proces związany z ewentualnym przygotowaniem i uzgadnianiem umowy oraz zakresu dostaw seryjnych.

Bóbr-3 jest pływającym, rozpoznawczym, opancerzonym pojazdem kołowym, dwuosiowym, z niezależnym zawieszeniem oraz napędem na wszystkie koła (4×4). Waży od 12 – 14 ton. Zabiera na pokład 5 żołnierzy.

Pilnujemy wspólnych spraw

Zależymy od Twojego wsparcia
Wspieram Kresy.pl

W wersji bazowej Bóbr-3 zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 według STANAG 4569, a w zakresie minoodporności na poziomie 2a. Opcjonalne dodatkowe opancerzenie modułowe zwiększa ochronę balistyczną do poziomu 3 i przeciwminową do poziomu 3a.

Pojazd, według pierwotnie podawanych informacji, napędzany miał być silnikiem diesla o mocy 240 kW z automatyczną skrzynią biegów w układzie power-pack, umożliwiającym szybką wymianę i serwis. Ostatnie informacje mówią o 6-cylidnrowym silniku o mocy około 330 KM.

Bóbr-3 przygotowany jest do zamontowania Zdalnie Sterowanego Modułu Uzbrojenia, systemu ostrzegania o opromieniowaniu laserowym oraz wyrzutni granatów dymnych.

W ramach programu Kleszcz planowane jest zamówienie prawie 250 wozów.

Czytaj także: Wojsko planuje zakup kołowych transporterów nowej generacji. Licencja zza granicy, polskie firmy nie są w stanie opracować technologii

wojsko-polskie.pl / Kresy.pl

Czytaj kolejny artykuł
0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz