W środę litewski rząd ma zatwierdzić budowę kolejnego odcinka trasy kolejowej Rail Baltica- informuje TVP Wilno.

Rząd Litwy ma w środę zatwierdzić plan rozwoju infrastruktury kolejowej Rail Baltica, który ma obejmować trasę od Kowna do granicy polsko-litewskiej.

Po zatwierdzeniu decyzji przez rząd ma rozpocząć się proces wykupu gruntów pod na potrzeby publiczne, zgodnie z projektem uchwały rządu przygotowanym przez litewskie Ministerstwo Transportu. Plan ma zostać wdrożony do połowy sierpnia 2029 r.

Resort w marcu poinformował, że nowy odcinek Rail Balticawymaga zakupu około 2,18 tys. działek i około 156 obiektów, w tym 25 domów mieszkalnych. Pozyskiwaniem gruntów za 7,42 mln euro zajmą się trzy litewskie firmy Tyrens Lietuva, Atamis oraz spółka państwowa Agricultural Data Center.

TVP Wilno informuje, że nowy odcinek Rail Baltica z Kowna do granicy z Polską zostanie zbudowany według tzw. wariantu 6A zatwierdzonego przez Ministerstwo Transportu w 2022 r. Trasa powstanie w miejscu, gdzie do tej pory nie było kolei, od stacji Jiesia w Kownie omijającej Marijampol i Kalwarię i dalej od Kozłowej Rudy.

Według litewskiego resortu zakończenie całego projektu Rail Baltica łączącego kraje bałtyckie z Europą zaplanowano na 2030 r., a połączenie torów litewskiego i polskiego ma odbyć się w 2028 r.

W Rydze w maju uroczyście ogłoszono rozpoczęcie budowy linii kolejowej Rail Baltica, która ma połączyć Polskę z Litwą, Łotwą, Estonią i Finlandią. Podczas uroczystości łotewski minister transportu Kaspar Briskens zauważył, że wspólnym celem uczestników projektu jest zapewnienie szybkiej komunikacji transgranicznej do 2030 roku, w tym włączenie w nią Rygi.

Budowa magistrali Rail Baltica będzie prowadzona etapami, pierwszy odcinek zostanie oddany do użytku w rejonie Bauska koło Jekawy, gdzie w przyszłości zlokalizowany będzie punkt utrzymania infrastruktury Rail Baltica.

wilno.tvp.pl/Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply