26 stycznia premierzy Polski, Czech, Słowacji i Węgier ustalą na zjeździe w Budapeszcie harmonogram tworzenia wspólnego banku.

Informację o powołaniu wspólnego banku państw Grupy Wyszehradzkiej podał premier Węgier Viktor Orbán w wywiadzie dla państwowego Radia Kossuth, jak przytacza „Gazeta Polska Codziennie”. Celem tej instytucji finansowej ma być wspieranie wspólnych inwestycji infrastrukturalnych państw V4. Orbán stwierdził, że rozmawiał na temat tej koncepcji z polskim premierem Mateuszem Morawieckim, w czasie jego wizyty w Budapeszcie. Stanie się ona przedmiotem dalszej dyskusji w czasie zjazdu szefów rządów wszystkich czterech państw Grupy Wyszehradzkiej, do jakiego dojdzie już 26 stycznia także w stolicy Węgier.



Orbán mówił też o przesłankach stojących za ideą powołania środkowoeuropejskiego banku. Stanowi nią przekonanie o przyszłym ograniczeniu funduszy spójności Unii Europejskiej. Jest to możliwe w związku z opuszczeniem Unii przez Wielką Brytanię, która była jednym z głównych donatorów unijnego budżetu.

Ze słów Orbána wynika, że przywódcy Czech i Słowacji nie zajęli jeszcze stanowiska w sprawie nowej inicjatywy. Jednak inwestycje w infrastrukturę transportową ogrywałyby ważną rolę w przepływach towarowych w regionie i ukształtowania całej kooperacji ekonomicznej. Obecnie kształtują się one równoleżnikowo co odzwierciedla i wzmacnia zarazem znaczne uzależnienie gospodarek państw Europy Środkowej od interakcji z gospodarką Niemiec.

Nie istnieje darmowe dziennikarstwo. Darmowa jest jedynie propaganda.

Przekaż 50 zł

Zwalczaj propagandę.

Spięcie komunikacyjne Europy Środkowej ma też duże znaczenie dla realizacji przełomowej inicjatywy chińskiej „nowego jedwabnego szlaku” czyli „Jednego pasa – jednej drogi” – wielkiego, transkontynentalnego szlaku transportowego przez całą Eurazję. Chińczycy szukają w ramach niego zarówno dostępu do Europy Zachodniej jak i do Bałkanów, a przez nie wyjścia na Morze Śródziemne. Już obecnie Węgrzy, przodujący we współpracy z Chińczykami w regionie, podpisali umowę na budowę trasy dla szybkiej kolei między Budapesztem a stolicą Serbii, Belgradem. Inwestycja ta jest rozpatrywana właśnie jako część „nowego jedwabnego szlaku”.

„Gazeta Polska Codziennie”/Kresy.pl

  [layerslider id=”34”]

Reklama




[layerslider id="44"]
0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz