Ministrowie transportu czterech państw Europy Środkowej podpisali memorandum w sprawie zbudowania nowej linii kolejowej podążającej drogą starożytnego szlaku bursztynowego.
Ministrowie ds. transportu Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii podpisali memorandum zrozumienia w sprawie powołania Rady Wykonawczej Amber Rail Freight Corridor (Kolejowego Korytarza Towarowego nr 11), informuje portal Forsal, powołując się na polskie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Memorandum podpisano podczas wtorkowego posiedzenia w Brukseli Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii.
Szlak ma prowadzić od brzegów Morza Adriatyckiego, przez Słowenię, Węgry i Słowację, aż po Warszawę i Terespol na granicy z Białorusią. Według naszego ministerstwa projekt wpisuje się chiński projekt “Jeden pas – jedna droga”, zwany w Europie “nowym jedwabnym szlakiem”. “Dla Chin priorytetem wydaje się połączenie morskie z Europą Południowo-Wschodnią (porty w Pireusie, Barze, Koprze), ponieważ jest o kilka dni żeglugi i ok. 8 tys. km krótsze niż do portów Europy Północnej). Z portów Europy południowej może być prowadzona dystrybucja do państw obszaru 16+1, Europy Środkowej, Zachodniej oraz Skandynawii. Polskim priorytetem powinien być udział w łańcuchach logistyczno-transportowych na szlakach łączących nasz kraj z basenami Morza Egejskiego i Morza Czarnego, bądź z hubami pośrednimi. W to zadanie wpisuje się także korytarz drogowy Via Carpatia” – cytuje Forsal.pl.
W komunikacie skonkretyzowano też przebieg polskiego odcinka korytarza transportowego – “główną trasą, którą pociągi korzystające z Korytarza Bursztynowego będą przewozić towary z Polski na południe będzie projektowana linia kolejowa Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna prowadząca do kolejowego przejścia granicznego Muszyna – Plavec na polsko-słowackiej granicy państwowej”.
Czytaj także: Nowy Jedwabny Szlak i Nowy Bursztynowy Szlak – kluczowe chińskie projekty dla Polski i Europy
forsal.pl/kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!