Belgijsko-katarskie konsorcjum, składające się z DEME CONCESSIONS N.V. i QTERMINALS W.L.L., otrzymało pełną zgodę na realizację projektu głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
Decyzję o przyznaniu dzierżawy 75 hektarów terenu na okres 30 lat ogłosił 22 listopada wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Wcześniejsze spotkanie przedstawicieli Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., inwestora oraz prezydenta Świnoujścia, Janusza Żmurkiewicza, odbyło się 9 listopada. Głównym celem było omówienie współpracy i planów związanych z projektem.
Spotkanie było również okazją do podkreślenia pozytywnego stanowiska władz miasta wobec inwestycji, widząc w niej szansę na rozwój całego regionu. Inwestor zobowiązał się do działań na rzecz lokalnej społeczności o wartości co najmniej 5 mln euro.
Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu ma zacząć działać na początku 2028 roku.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie wydała już w październiku pozytywną decyzję środowiskową. W postępowaniu analizowany był nie tylko wpływ inwestycji na otaczające środowisko. Rozwiane musiały być także obawy naszych sąsiadów, czyli Niemców, którzy nie byli przychylni budowie w Polsce, tuż przy granicy, nowego terminala kontenerowego. Niemieckie władze samorządowe, europosłowie i organizacje ekologiczne mieli obawy o przyrodę i turystykę, która w ich ocenie mogłaby ucierpieć po uruchomieniu nowego terminala. Ostatecznie udało się jednak dojść do porozumienia ze stroną niemiecką w toku postępowania transgranicznego.
Zwracaliśmy uwagę, że pomimo ustępstw Polski Niemcy byli przez długi czas przeciwni polskim planom budowy portu w Świnoujściu. Strona niemiecka podkreślała, że inwestycja to element “budowania konkurencji z portem kontenerowym w Hamburgu”, która przyniesie “szkody gospodarcze” Niemcom.
Terminal kontenerowy w Świnoujściu ma przejąć funkcje obecnego portu wewnętrznego. Będzie ulokowany w porcie zewnętrznym i ma być w stanie przyjmować największe statki kontenerowe pływające na Bałtyku.
Planowana infrastruktura ma umożliwiać jednoczesną obsługę dwóch dużych jednostek oceanicznych (do 400 metrów) i kilku mniejszych- zwraca uwagę Portal Morski. Projekt przewiduje, że port i tereny składowania kontenerów mają znaleźć się na pirsie. Ładunki mają wyruszyć w głąb kraju nowymi drogami dojazdowymi, koleją, a także żeglugą śródlądową.
Kresy.pl / gospodarkamorska.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!