Według Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej piątkowe spotkanie z przedstawicielami KE w Brukseli zakończyło się stwierdzeniem konieczności budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Jednak korespondenci PAP i Polsat News z Brukseli dowiedzieli się z unijnych źródeł, że na spotkaniu nie osiągnięto porozumienia.

Jak przekazał Polsat News Michał Kania, dyrektor biura prasowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, “po spotkaniu na poziomie eksperckim dyrektorów przedstawiciele Komisji Europejskiej potwierdzili konieczność budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną”. Kania dodał, że w najbliższym czasie rozmowy z KE będą kontynuowane w celu omówienia “kwestii technicznych”.

Jednak z ustaleń Polskiej Agencji Prasowej i Polsat News wynika co innego. Nieoficjalnie ustaliły one w Brukseli, że na dzisiejszym spotkaniu nie doszło do porozumienia w sprawie oceny środowiskowej przekopu i dlatego odbędą się dalsze rozmowy. Jak podał Polsat News, KE nie kwestionowała przy tym, że budowa kanału będzie korzystna gospodarczo. Według źródeł PAP polscy przedstawiciele usłyszeli w Brukseli, że Polska musi przedłożyć projekt do oceny zgodności z unijnym prawem przez KE i że do czasu decyzji Komisji nie można podejmować żadnych prac. “Służby Komisji nie potwierdziły potrzeby realizacji tego projektu” – napisała PAP powołując się na swoje źródło.

Przypomnijmy, że Komisja Europejska chciała pilnie się spotkać z przedstawicielami polskich władz w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej, ponieważ rozpoczęto już prace związane z budową przyszłego kanału żeglugowego, w tym wycinkę drzew. Mierzeja i Zalew Wiślany są częścią obszaru Natura 2000, stąd zainteresowanie Komisji Europejskiej tą inwestycją.

Jak podawał Polsat, w piątek 15. lutego br. rozpoczęto wycinkę drzew na Mierzei Wiślanej w pasie o szerokości ok. 800 metrów i długości 1,5 km. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni. Wojewoda wydał zgodę na natychmiastowe wykonanie inwestycji argumentując to potrzebą rozpoczęcia prac przed okresem lęgowym. Wycinka drzew została już zakończona.

Kanał ma poprawić dostęp do portu w Elblągu i wyeliminować konieczność pokonywania Cieśniny Piławskiej kontrolowanej przez Rosję przez jednostki, które chcą wpłynąć na Zalew Wiślany.

Kresy.pl / PAP / Polsat News

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply