Minister obrony Słowacji Jaroslav Nad ujawnił, że jego państwo przekazało Ukrainie 30 bojowych wozów piechoty.

Informację Nada przytoczyła we wtorek agencja informacyjna Interfax. „Z radością potwierdzam, że 30 słowackich bojowych wozów piechoty BMP-1 zostało przekazanych na Ukrainę w ramach umowy z Niemcami. Dziękuję Christinie Lambrecht za wspaniałą współpracę” – napisał na Twitterze słowacki minister.

 

Nad wspomniał minister obrony Niemiec, ponieważ w zamian za wozy przekazane Ukraińcom Słowacja ma otrzymać sprzęt bojowy zachodniej produkcji.

Przypomnijmy, że Polska przekazała Ukrainie kilkaset czołgów T-72, oczekując, że w zamian Niemcy przekażą nam swoje Leopardy 2, by uzupełnić powstałe braki w polskim uzbrojeniu. Sprawa przeciągnęła się jednak, a wizyta premiera Mateusza Morawieckiego w Berlinie pod koniec kwietnia br. nie przyniosła żadnego widocznego przełomu.

Pod koniec kwietnia premier Mateusz Morawiecki przyznał, że polski potencjał obronny został w ten sposób „czasowo osłabiony” i stąd jego rozmowa z kanclerzem Niemiec Olafem Scholzem w Berlinie dotyczyła możliwości uzupełnienia przez Niemców braków w stanie uzbrojenia Sił Zbrojnych RP.

„Der Spiegel” napisał jednak w maju, że rozmowy między Berlinem a Warszawą o przekazaniu Polsce niemieckich czołgów najnowszej generacji utknęły w martwym punkcie. Próby znalezienia kompromisu miały zakończyć się fiaskiem. W czerwcu potwierdził to szef BBN Paweł Soloch przyznając, że rozmowy ze stroną niemiecką nie przynoszą oczekiwanego przez Polskę efektu. W sierpniu minister obrony Mariusz Błaszczak przyznał, że nie liczy już na sprzęt wojskowy z Niemiec.

BMP-1 wszedł na uzbrojenie Armii Radzieckiej w 1966 r. Była to wówczas nowatorska konstrukcja, pierwszy w swojej klasie bojowy wóz piechoty, wyznaczający drogę rozwoju tego rodzaju sprzętu wojskowego. Innowacją było oparcie maszyny o trakcję gąsienicową, opancerzenie oraz wyposażenie w gładkolufowe działo. Mimo późniejszych modernizacji uważany jest dziś za konstrukcję zdecydowanie przestarzałą.

interfax.ru/kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Dodaj komentarz