Port Gdańsk od przyszłego roku straci bezpośrednie dostawy kontenerowe z Azji na rzecz niemieckich portów. Teraz ma stać się tzw. portem feederowym, który odbiera dostawy przeładowane na mniejsze jednostki w głównym porcie.
Port Gdańsk straci bezpośrednie połączenie z Azją realizowane przez “błękitnych kolosów” – podał w niedzielę portal money.pl. Ma to związek z faktem, iż duński Maersk i niemiecki Hapag-Lloyd porozumiały się w sprawie długoterminowej współpracy.
Firmy – duński Maersk i niemiecki Hapag-Lloyd – podały w opublikowanym na początku roku komunikacie, że nowa strategia ma skrócić czas dostaw i zwiększyć elastyczność. Od przyszłego roku będą miały wspólną flotę liczącą 290 okrętów. Konglomerat firm argumentuje, że celem tych działań jest skrócenie czasu dostaw, zwiększenie ich elastyczności, a także obniżenie emisji CO2.
Money.pl podkreśla, że w praktyce oznacza to cięcia w siatce połączeń mniej więcej o połowę, co uderzy w Port Gdańsk.
Do tej pory port w Gdańsku przyjmował potężne błękitne kontenerowce Maerska, płynące bezpośrednio z Azji. Teraz ma stać się tzw. portem feederowym, który odbiera dostawy przeładowane na mniejsze jednostki w głównym porcie – w tym przypadku niemieckich portów Wilhelmshaven i Bremerhaven.
Czytaj: Nie powstaną terminale zbożowe w Gdańsku i Gdyni. “Wygrywają Niemcy”
Reiner Horn, przedstawiciel Maersk na Europę przekonuje, że nowa koncepcja ma na celu “zwiększenie szybkości i niezawodności przesyłek”.
Stwierdza, że Port Gdańsk – obok portów Göteborg i Aarhus – wciąż ma być jedną z “bram na Europę”.
Zwracaliśmy uwagę, że Port Gdańsk w ciągu ubiegłych czterech lat bardzo znacząco zwiększył wolumen przeładunków wschodząc do grona najbardziej aktywnych portów Europy.
W 2020 r. Port Gdańsk przeładował 48 mln ton towarów, co dało mu 17 miejsce wśród wszystkich europejskich portów towarowych. Rok później wolument przeładunków wyniósł 53,2 mln ton, a w 2022 r. do 68,2 mln ton. Podsumowanie za zeszły rok daje wynik przeładunków na łączną sumę 81 mln ton.
Zobacz także: Rz: Terminal zbożowy w Szczecinie zostanie sprzedany. “Transporty mogą przejąć Niemcy”
money.pl / Kresy.pl
Guma Donald działa. A ten smak?