Wbrew doniesieniom koncernu Ukroboronprom i ukraińskich mediów, amerykański koncern Bell Textron nie udzielił żadnemu podmiotowi na Ukrainie licencji na produkcję śmigłowców UH-1 Iroquis. Sprawę opisał serwis zbiam.pl.

Pod koniec lutego br. szef ukraińskiego koncernu państwowego Ukroboronprom wizytował zakłady lotnicze w Odessie. Przy tej okazji koncern informował, że trwają przygotowania do uruchomienia w tych zakładach licencjonowanej produkcji amerykańskich śmigłowców UH-1 Iroquois. Jak twierdziła strona ukraińska, pierwsze elementy miały zostać wyprodukowane już latem tego roku. Miało to zbiegać się z 30. rocznicą ogłoszenia przez Ukrainę niepodległości.

Doniesienia te były zaskakujące, gdyż do tej pory nie pojawiały się informacje o tego rodzaju planach ze strony Amerykanów, ani o tym, by Ukraińcy byli zainteresowani zakupem śmigłowców UH-1. Tym bardziej, że Ukraina wcześniej podpisała umowę ws. dostawy 55 wielozadaniowych śmigłowców produkowanych w Europie, częściowo z rynku wtórnego. Chodzi tu o maszyny Airbus H125, H145 oraz H225.

 

Sprawą zainteresował się serwis zbiam.pl, który zwrócił się do koncernu Bell Textron, producenta śmigłowców UH-1. W tym tygodniu redakcja tego portalu otrzymała odpowiedź. Jak podano, wynika z niej, że amerykańska firma nie udzieliła Ukroboronpromowi, ani żadnemu innemu podmiotowi gospodarczemu na terytorium Ukrainy, licencji na produkcję tych śmigłowców.

Amerykański producent zaznaczył przy tym, że jest gotowy wspierać ukraińskie wysiłki w kwestii modernizacji floty wiropłatów, ale pod warunkiem, że byłoby t oparte o procedury rządu USA. Chodzi tu np. o uruchomienie procesu FMS poprzez przesłanie oficjalnego „Letter of Request”.

Obecnie Bell Textron w ramach procedury FMS, oferuje na eksport najnowszą wersję UH-1 Iroquois – UH-1Y Venom. W 2020 roku pierwszym odbiorcą zostały Czechy, zamawiając osiem egzemplarzy. Maszyna ta może zostać zaproponowana także Polsce w ramach programu Perkoz, dotyczącego zakupu 32 wielozadaniowych śmigłowców transportowych. Harmonogram zakłada zakończenie fazy dialogu technicznego z końcem bieżącego miesiąca.

W lutym ub. roku pisaliśmy, że PGZ i Bell Textron Inc. podpisały list intencyjny o współpracy przy programie pozyskania śmigłowców uderzeniowych „Kruk”. W razie wyboru oferowanych przez Bell maszyn AH-1Z Viper, w Polsce mogłoby powstać centrum ich utrzymania, napraw, modyfikacji i modernizacji. W marcu 2016 r. informowaliśmy o ofercie Bell w ramach programu „Kruk”, dotyczącego zakupu ok. 32 śmigłowców uderzeniowych.

Zobacz także: Włoskie propozycje ws. śmigłowców wielozadaniowych „Perkoz” i szturmowych „Kruk” . Będą produkowane w PZL-Świdnik? 

Zbiam.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply