Dziś został rozstrzygnięty przetarg na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150, dla PKP Intercity. To największy w historii przewoźnika, pod względem liczby pojazdów, przetarg taborowy.

Za realizację projektu o wartości 4,23 mld zł (6,35 mld zł z opcją) będzie odpowiadać firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu.

Pod koniec 2022 roku PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 300 wagonów, z opcją na kolejnych 150. Rok później przewoźnik otworzył oferty złożone przez dwóch producentów: H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych z Poznania oraz NEWAG z Nowego Sącza. Dziś została ogłoszona informacja o wyniku tego postępowania: 300 nowych wagonów dla PKP Intercity wykona firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.

Producent we wszystkich siedmiu zadaniach uwzględnionych w przetargu zaproponował najniższą cenę. Na realizację projektu PKP Intercity, po uzyskaniu wymaganych zgód korporacyjnych, zabezpieczyło kwotę 4 238 580 000,00 zł brutto. Przewoźnik będzie mógł skorzystać z prawa opcji i zamówić dodatkowych 150 wagonów. Wówczas kwota zamówienia zwiększy się do 6 357 870 000,00 zł brutto.

Dzięki realizacji tego zamówienia PKP w 2028 roku ma dysponować minimum 300 wagonami różnego typu, zaprojektowanymi wedle nowego wzoru.

W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o:

• 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;

• 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;

• 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;

• 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;

• 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;

• 38 wagonów restauracyjnych;

• 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.

W przypadku skorzystania z prawa opcji, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk. Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h.

“Chcemy, aby te 300 nowoczesnych wagonów było wykorzystywanych do obsługi pociągów kursujących w ramach kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę” – wyjaśnia Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.

Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.

Przygotowany projekt nowych pojazdów jest pakietem rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych, który ma stać się powtarzalnym, intuicyjnym oraz charakterystycznym standardem PKP Intercity.

Kresy.pl / intercity.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply