W przestrzeni publicznej pojawiły się doniesienia sugerujące, że nowe władze CPK zaniechały złożenia przygotowanych wniosków o środki unijne na dwie inwestycje, w tym budowę kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź. Komentatorzy wskazują, że może to powodować “straty na poziomie kilkuset mln złotych”.
W przestrzeni publicznej trwa dyskusja nad przyszłością projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. TVP, po zmianie kierownictwa na powiązane z nowym rządem, konsekwentnie stara się przedstawić projekt w niekorzystnym świetle. W ostatnich dniach w przestrzeni publicznej pojawiły się doniesienia, sugerujące, że nowy zarząd spółki zaniechał złożenia przygotowanych wniosków o środki unijne na dwie inwestycje. Chodzi m.in. o budowę kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź. Na doniesienia zareagował były pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała (PiS). “Właśnie wysłałem w systemie sejmowym następującą interpelację” – poinformował w niedzielę na platformie X.
Poseł zadał w interpelacji następujące pytania: “Czy prawdą są pojawiające się w sferze publicznej nieoficjalne informacje, iż CPK sp. z o.o. w ostatnich dniach złożyła dwa wnioski o środki z instrumentu CEF na dofinansowanie projektów: – budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią; – przygotowania dokumentacji projektowej linii kolejowej Sieradz-Poznań; Jednocześnie nie złożono wniosków o dofinansowanie: – budowy linii kolejowej między Warszawą a Łodzią; – przygotowanie dokumentacji technicznej węzła CPK”.
“W razie potwierdzenia powyższej informacji proszę o informację:
2. Jakie były przyczyny odstąpienia od złożenia wyżej wymienionych wniosków?
3. Jakie działania podjął w ramach swoich obowiązków Pełnomocnik ds. CPK aby zapewnić finansowanie ww. projektów?
4. Jakie źródła finansowania spółka i/lub ministerstwo zamierza pozyskać aby uzupełnić finansowanie wspomnianych wniosków?
5. Czy oszacowano ryzyka wynikające z ewentualnego nie zrealizowania powyższych inwestycji, leżących na sieci bazowej TEN-T, w tym w szczególności ew. nie dotrzymania warunków otrzymanego dofinansowania z CEF za projektowanie połączenia Warszawa-Łódź (ok. 290 mln zł)” – kontynuował Horała.
Wg. nieoficjalnych informacji CPK zaniechało złożenia przygotowanych wniosków o środki unijne na dwie inwestycje, w tym budowę kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź. Sprawdzamy!
Właśnie wysłałem w systemie sejmowym następującą interpelację:
Szanowna Pani Minister,
1. Czy prawdą…
— Marcin Horała (@mhorala) February 4, 2024
Doniesienia wywołały krytyczne komentarze w sieci. “Pan pełnomocnik Lasek, może już dzisiaj odpowiadać za straty na poziomie kilkuset mln pln na budowę kolei dużych prędkości na trasie Warszawa – Łódź, przez niezłożenie wniosku o unijne dofinansowanie. Kiedy PDT odwoła tego amatora? Panie Lasek – czy wie Pan, że jako pełnomocnik ds. budowy CPK może Pan ponieść konsekwencje karne pańskich działań” -napisał na platformie X Szymon Janus.
Pan pełnomocnik Lasek, może już dzisiaj odpowiadać za straty na poziomie kilkuset mln pln na budowę kolei dużych prędkości na trasie Warszawa – Łódź, przez niezłożenie wniosku o unijne dofinansowanie.
Kiedy PDT odwoła tego amatora? Panie Lasek – czy wie Pan, że jako pełnomocnik… https://t.co/evoJDFuuQ8
— Szymon Janus (@sjanus_pl) February 4, 2024
Nowe władze CPK nie odniosły się do tych informacji.
Przeczytaj: TVP znów manipuluje w sprawie CPK, a ekspert punktuje
Czytaj także: Co dalej z CPK? Lasek: lotnisko pod znakiem zapytania, kolej ma szansę
Tymczasem jakiś czas temu spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała drugi z trzech kontraktów na roboty budowlane dla swojego najbardziej zaawansowanego projektu kolejowego.
W październiku Marcin Horała, ówczesny pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego poinformował o znalezieniu zagranicznego inwestora, który chce zainwestować w projekt 8 miliardów złotych. To konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund. Jak podał, obejmie mniejszościowe udziały w spółce zarządzającej przyszłym lotniskiem.
Zobacz także: Nowe prognozy IATA dla CPK
Kresy.pl
Zostaw odpowiedź
Chcesz przyłączyć się do dyskusji?Nie krępuj się!