Mołdawia nie ma dostępu do morza, od którego oddziela ją obwód odeski Ukrainy. Ma jednak niewielki nabrzeże nad dolnym Dunajem, za pośrednictwem którego ma połączenie ze światowym oceanem.

Całość dunajskiego nabrzeża Mołdawii ma długość zaledwie 45o metrów. To właśnie tam, u ujścia Prutu do Dunaju mieści się miejscowość Giurgiulesti wraz z portem dunajskim. I właśnie ta infrastruktura wywołuje zainteresowanie w kraju sąsiada Mołdawii – Rumunii.

Rumuńskie Ministerstwo Transportu prowadzi w tej sprawie rozmowy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR), który jest właścicielem głównego operatora portu Giurgiulesti, poinformował premier Rumunii Marcel Ciloacu, którego jeszcze we wrześniu zacytowała portal BNE Intellinews.

„Musimy zdać sobie sprawę, że port w Konstancy ma w tej chwili znaczenie strategiczne. Nie wiem, co stanie się z Odessą. Jest jeszcze jeden mniejszy port w Republice Mołdawii, Giurgiulești i Rumunia, za pośrednictwem Ministerstwa Transportu, już zgłosiła swoje zainteresowanie zakupem od EBOR i jego rozwojem” – stwierdził Ciolacu. Po negocjacjach z przedstawicielem banku rozwoju Rumunia czeka na odpowiedź, dodał Ciolacu.

EBOR jest właścicielem Danube Logistics, spółki posiadającej koncesję na obsługę i rozwój portu, który pozostaje własnością państwa mołdawskiego. Co więcej, port ma złożoną historię prawną z wieloma sprawami sądowymi, z których niektóre nadal toczą się, jak przyznała rzeczniczka EBOR Vanora Bennet.

W czerwcu 2022 r. sędzia śledczy zezwolił na zajęcie ponad 150 mln lejów mołdawskich (7,5 mln euro) aktywów stanowiących kapitał zakładowy Danube Logistics. Zajęcie zostało przeprowadzone w ramach śledztwa dotyczącego domniemanego oszustwa popełnionego przez byłych właścicieli i beneficjentów Danube Logistics.

W momencie, gdy EBOR przejął Danube Logistics w drodze transakcji pośredniej na Cyprze w 2021 roku, aktywa spółki były już objęte ograniczeniami sądowymi w tej samej sprawie.

Na mocy umowy o zamianie gruntów z Ukrainą zawartej w 1999 r. Mołdawia otrzymała krótki pas linii brzegowej Dunaju – 450 metrów. W kontekście inwazji Rosji na Ukrainę port Giurgiulesti odegrał ważną rolę w dostawach towarów do i z Ukrainy, osiągając w 2022 roku rekordowy wolumen przewozów ładunków wynoszący 1,8 mln ton.

„Na mocy 99-letniej umowy koncesyjnej Danube Logistics buduje, obsługuje i rozbudowuje port Giurgiulesti. Od samego początku, w latach 90 XX wieku, władze Mołdawii starały się przyciągnąć inwestycje zagraniczne dla projektowania, rozwoju i obsługi projektu portowego. Właścicielami projektu od początku są międzynarodowi inwestorzy” – oznajmił EBOR przejmując port w 2021 roku.

Czytaj także: Władze Mołdawii zdelegalizowały opozycyjną partię

intellinews.com/kresy.pl

 

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply