Koncern Airbus porozumiał się z europejską agencją OCCAR, reprezentującą Niemcy, Francję, Hiszpanię i Włochy, ws. zakresu warunków umowy dotyczącej programu bezzałogowca dalekiego zasięgu Eurodron MALE.

Umowa ma zostać zawarta w pierwszym kwartale 2021 roku i obejmie ona dostawy łącznie 20 systemów, każdego wyposażonego w 3 bezzałogowe maszyny klasy MALE mogących przenosić uzbrojenie, co oznacza, że konsorcjum, którego liderem jest Airbus, współdziałający z Dassault Aviation oraz Leonardo, dostarczy łącznie 60 maszyn.

CZYTAJ TAKŻE: Rosja: próby ciężkiego drona uderzeniowego “Łowca” z rakietami powietrze-powietrze, w roli myśliwca przechwytującego

Jana Rosenmann, dyrektor bezzałogowych systemów powietrznych Airbus Defence & Space, poinformowała na spotkaniu z dziennikarzami, że porozumienie z OCCAR osiągnięto 19 listopada, a dostawy systemów mają rozpocząć się w 2028 roku.

Oblot prototypu płatowca zwanego potocznie Eurodrone MALE zaplanowano na 2025 rok. W ramach kontraktu Niemcy mają zamówić 7 systemów, Włochy 5 systemów, a Francja i Hiszpania po 4 systemy.

Jana Rosenmann podkreśliła, że „dla zwiększenie wydajności i oczywiście ze względu na koszty (…) będziemy mieć tylko jedną końcową linię montażową”. Ulokowana zostanie ona w zakładach koncernu Airbus w bawarskim Manching, na północ od Monachium, skąd maszyny będą dostarczane do odbiorców.

CZYTAJ TAKŻE: Rozpoczęto fazę realizacyjną programu “Gryf”

Wiele istotnych elementów z kolei będzie powstawało w pozostałych państwach partnerskich. Np. kadłuby płatowców będą w pełni integrowane i montowane w Hiszpanii.

Do tej pory nie rozstrzygnięto kwestii napędu bezzałogowców. Potrzebne będzie 120 silników turbośmigłowych, a jeszcze nie wiadomo skąd będą one pochodzić. „Ponieważ w obecnej chwili jesteśmy w trakcie procedury konkurencyjnej, nie możemy ujawniać żadnych dalszych szczegółów” – Rosenmann.

Kresy.pl / defensenews.com

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply