RMF: NIK stwierdziła potężne nieprawidłowości przy budowie przekopu Mierzei Wiślanej

Według informacji RMF FM, NIK „stwierdziła potężną skalę nieprawidłowości idących w setki milionów złotych” i analizuje możliwość zawiadomienia prokuratury w sprawie podejrzenia popełnienia przestępstw przez osoby odpowiedzialne za przekop Mierzei Wiślanej.

Jak podaje radio RMF FM, Najwyższa Izba Kontroli zakończyła kontrolę budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, tzw. przekopu, czyli jednej z kluczowych inwestycji rządu PiS. Według informacji uzyskanych przez stację, Izba „stwierdziła potężną skalę nieprawidłowości idących w setki milionów złotych”. Teraz analizuje możliwość zawiadomienia prokuratury w sprawie podejrzenia popełnienia przestępstw przez osoby odpowiedzialne za przekop Mierzei Wiślanej.

W ocenie NIK urzędnicy już na etapie planowania mieli świadomość, że program nie ma szans osiągnięcia celu inwestycji, czyli bezpieczeństwa i wzrostu dobrobytu w regionie. Zaznaczono też, że wartość tej inwestycji znacznie przekroczyła granice jej opłacalności. Koszty ostatecznie okazały się dwa razy wyższe niż zakładano – 2 mld złotych zamiast 900 mln zł.

Ponadto, według Izby minister właściwy do spraw gospodarki morskiej miał zataić przed Radą Ministrów to, że przekop nie jest opłacalny. Miał również nierzetelnie sprawować nadzór nad całością programu, który notował potężne opóźnienia.

Kontrolerzy NIK wykryli też szereg nieprawidłowości w Urzędzie Morskim w Gdyni, odpowiedzialnym za realizację przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

„Finansowe skutki nieprawidłowości ujawnionych w urzędzie miały wynieść blisko 400 milionów złotych, w tym z naruszeniem przepisów wydano 213 milionów” – podaje rmf24.pl. Serwis cytuje również jedną z konkluzji raportu:

„Minister usprawiedliwiał wadliwe decyzje urzędu, argumentując to kwestiami bezpieczeństwa regionu, tymczasem według NIK bezpieczeństwo nie jest celem uświęcającym łamanie prawa”.

Latem br. pisaliśmy, że od otwarcia we wrześniu 2022 roku kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, łączącego Zatokę Gdańską i Zalew Wiślany, pływały przez niego średnio trzy jednostki dziennie. Na kilka dni przed otwarciem kanału w dniu 17 września 2022 roku pisaliśmy, że przepłyną przez nią tylko politycy i rządowi oficjele. Statki z towarami ugrzęzłyby bowiem na mieliźnie przed Elblągiem.

Przeczytaj: Przekop Mierzei Wiślanej otwarty. Duda: Nie ma znaczenia, że nie będą mogły przepływać największe statki

Kanał żeglugowy przez Mierzeję to tylko pierwszy z trzech etapów całej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Elblągiem.

rmf24.pl / Kresy.pl

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie krępuj się!

Leave a Reply