Sejm zatwierdził zwiększenie funduszy na przekop Mierzei Wiślanej. Inwestycja ma kosztować łącznie 1,98 mld zł – ponad dwa razy więcej, niż zakładano pierwotnie. O 3 miesiące przesunięto też termin zakończenia inwestycji.
Uchwalony w czwartek przez Sejm budżet państwa na 2021 rok, z zakładanym deficytem w wysokości 82,3 mld zł, potwierdza zmiany dotyczące budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Termin realizacji projektu wydłużono do do końca 1. kwartału 2023 roku, tj. o 3 miesiące, a całkowitą wartość programu ustalono na kwotę blisko 2 mld złotych – 1 984 052 000 tys. PLN. Wcześniej było to 880 mln zł, czyli ponad dwukrotnie mniej. Przekop jest jedną z flagowych inwestycji rządu PiS. Zdecydowanie krytykują ją politycy lewicowo-liberalnej opozycji, w tym Koalicji Obywatelskiej.
Przeczytaj: Trzaskowski chce, żeby zawiesić budowę CPK i przekop Mierzei Wiślanej
Czytaj również: Andrzej Duda: Nikt nie będzie musiał pytać Rosjan o zgodę, czy może wpłynąć na Zalew Wiślany
Jak przypomina portal „Business Insider”, w listopadzie br. rząd PiS ogłosił, ze wzrost kosztów inwestycji spowodowany jest zmianą cen materiałów i robót budowlanych, a także nowymi inwestycjami wynikającymi z rozwiązań projektowych, które w 2016 roku, na etapie opracowania, nie były dostępne. Wskazano też na konieczność dostosowania projektów budowlanych do „restrykcyjnej” decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia.
Wśród nowych, początkowo nieplanowanych elementów inwestycji są m.in. likwidacja mostu pontonowego na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i zastąpienia go nowym mostem, a także budowa nowego mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej, zamiast podnoszonego, planowanego wcześniej. Koszty podnosi też budowa sztucznej wyspy, na którą będzie trafiać urobek z budowy oraz pogłębienie wejścia do portu w Elblągu.
Przesunięcie terminu jest z kolei tłumaczone wydłużeniem procedury przetargowej i koniecznością pogłębienia wejścia do Portu Elbląg.
Przeczytaj: Ministerstwo dementuje doniesienia o blisko 7 tonach bursztynu w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej
Jak przekonuje rząd, budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zapewni swobodny dostęp do portów położonych się nad zalewem, co dotyczy głównie Elbląga, tworząc „warunki dla stabilnego rozwoju regionu Zalewu Wiślanego”. Zwiększeniu mają ulec możliwość działania Marynarki Wojennej RP.
„Business Insider” pisze, że według Urzędu Morskiego w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów. Pozostałe ok. 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 metrów głębokości.
Czytaj także: Róża Thun interweniuje u eurokomisarza. Chce zablokować przekop Mierzei Wiślanej
businessinsider.com.pl / Kresy.pl
Z tekstu wynika ,że tak znaczący wzrost kosztów nie wynika z podniesienia kosztów “przekopu” ,a dotyczy wydatków na tor wodny ,wyspę i port w Elblągu.
Po co to kłamstwo w tytule?